Begin maart kondigde Valk Solutions de overname van Bovertis aan. Dit softwarebedrijf is met name sterk in point-of-sale-oplossingen voor luchthavens en andere locaties waar grote aantallen klanten komen. Waarin onderscheiden de oplossingen van Bovertis zich? En wat betekent de overname voor de klanten?

 

Bovertis is in 2006 opgericht toen meerdere retailers op Schiphol Airport duidelijk maakten dat ze behoefte hadden aan een moderner kassasysteem. Twintig jaar later draait de kassa- en retailsoftware niet alleen op luchthavens in binnen- en buitenland, maar ook op treinstations en toeristische attracties zoals de Keukenhof. Managing director Martin Broeren spreekt over high traffic retail. “Onze software draait vooral op locaties met een hoge doorstroom van klanten, waar het contact met klanten relatief kort is en waar klanten niet per definitie heel vaak terugkomen. Inmiddels mogen we vrijwel alle grote concessionarissen op Schiphol tot onze klantenkring rekenen.

 

Boardingpass

Wat de kassa- en retailsoftware van Bovertis zo geschikt maakt voor deze klanten, is de modulaire opbouw en de snelheid waarmee nieuwe modules kunnen worden toegevoegd. “Wij opereren in sectoren met heel specifieke eisen en wensen. Denk aan alle wet- en regelgeving Wat mag je wel en niet mee het vliegtuig in nemen? Welke extra informatie moeten we op de kassabon printen?”, legt Broeren uit. “Of denk aan de regelgeving rond taxfree shopping. Op luchthavens dienen kassamedewerkers de boardingpass van reizigers te scannen om het land van bestemming vast te leggen. Die informatie, in combinatie met andere gegevens zoals het land van herkomst, is bepalend voor bijvoorbeeld de vraag of een reiziger wel of niet met korting mag kopen.”


In Nederland is dat relatief simpel: alleen wie naar bestemmingen buiten de Europese Unie vliegt, mag BTW-vrij inkopen. In Duitsland geldt dat ook, behalve als de reiziger binnen de EU woont. Want dan gaat de Duitse overheid er vanuit dat de gekochte producten uiteindelijk weer in de EU terugkomen. “Zo zijn de voorwaarden in elk land weer net even anders”, weet Broeren. “In onze software kunnen we dat relatief eenvoudig inregelen. Als de kassamedewerker vervolgens een boardingpass scant, wordt de transactie automatisch volgens de juiste voorwaarden afgehandeld.”

 

 

Krachtenbundeling

Aan de overname door Valk Solutions is een weloverwogen beslissingstraject vooraf gegaan. Bovertis vreesde dat de goede positie in een niche van de retailmarkt de komende jaren onder druk zou komen te staan. “Als relatief kleine speler zijn we behoorlijk kwetsbaar”, legt Broeren uit. “In de markt voor retailsoftware vindt op dit moment een consolidatieslag plaats. Met als gevolg dat vroeg of laat grote, internationaal opererende concurrenten hun intrede in onze nichemarkt zullen doen.”


Om het bedrijf daartegen te wapenen, zag Bovertis twee opties. De eerste optie was op zoek gaan naar een onafhankelijk partij die in het bedrijf wilde investeren. Met die investering zou Bovertis het softwareplatform kunnen moderniseren en de concurrentie aangaan. De tweede optie was aansluiting zoeken bij een andere specialist in retailsoftware om de krachten te bundelen. Valk Solutions was al actief op luchthavens met klanten als Audax en Kappé. “Tijdens gesprekken met Karin Valk constateerden we vrij snel dat er tussen onze bedrijven een goede fit bestaat. Niet alleen wat onze ambities voor de toekomst betreft, maar ook wat we belangrijk vinden voor onze klanten en onze medewerkers. Met de slagkracht van Valk kunnen we zowel de klanten als de medewerkers op lange termijn een goed toekomstperspectief bieden.

 

 

“Onze software draait vooral op locaties met een hoge doorstroom van klanten, waar het contact met klanten relatief kort is en waar klanten niet per definitie heel vaak terugkomen.”
Martin Broeren, Bovertis

 

 

Shop & collect

Bovertis en Valk Solutions vullen elkaar goed aan, stelt Broeren. Hij wijst op de customer journey die beide bedrijven ondersteunen. “Wij kennen de customer journey die reizigers beleven als ze op Schiphol aankomen. Die beleving proberen wij zo goed mogelijk te ondersteunen. Met het platform van Valk kunnen we die beleving nog verder doortrekken, onder andere op het gebied van e-commerce en omnichannel.”


De travel retail loopt niet voorop met het ontwikkelen van een omnichannel-strategie, maar de retailers op Schiphol Airport zien wel steeds meer kansen op dat vlak. “We bieden al het concept shop & collect aan. Reizigers die op de heenweg BTW-vrij hebben geshopt, kunnen op de terugweg hun spulletjes ophalen”, weet Broeren. “Met click & collect kunnen we onze dienstverlening verder uitbreiden. Zakelijke reizigers brengen het liefst zo min mogelijk tijd door op luchthavens. Hoe fijn is het dan als ze thuis hun bestelling kunnen plaatsen en die aan de gate ophalen? Steeds meer retailers op Schiphol zijn op zoek naar manieren om de customer journey van reizigers te verbeteren en te verlengen.

 

 

 

Migratie

Niet alleen klanten van Bovertis, maar ook die van Valk profiteren van de overname. De vestiging van Bovertis in Lijnden blijft gewoon open, waardoor naast de retailers op Schiphol ook de retailers rondom de hoofdstad straks verzekerd zijn van korte aanrijtijden. De functionaliteit die Bovertis specifiek heeft ontwikkeld voor klanten in high traffic retail, wordt de komende tijd toegevoegd aan het ASPOS-platform. Het is de bedoeling dat op termijn alle Bovertis-klanten migreren naar dit platform. Daarvoor nemen beide partijen de tijd, verzekert Broeren. “Wat voorop staat, is dat de dienstverlening aan onze bestaande klanten op een goede manier wordt voortgezet. Daarom is het zo belangrijk dat Valk het volledige bedrijf inclusief alle medewerkers overneemt. Daarmee is de continuïteit gewaarborgd.”


Bovertis is al gestart met het informeren van bestaande klanten over de overname. In die gesprekken wordt uitgelegd welke oplossingen Valk biedt, wat de meerwaarde van het ASPOS-platform is en hoe de migratie eruit ziet. “Natuurlijk zijn klanten bezorgd over de hoeveelheid werk die met de migratie gepaard gaat, maar vrijwel allemaal zien ze de meerwaarde ervan in”, weet Broeren. “Ik ben ervan overtuigd dat onderaan de streep de rekening voor iedereen positief uitvalt: voor Bovertis, voor Valk en bovenal voor alle klanten.”