Vele uiteenlopende retailers maken dagelijks gebruik van de software en hardware van Valk Solutions. Dat gaat niet vanzelf. Wie zijn de mensen die achter de schermen de boel draaiende houden? Drie medewerkers stellen zichzelf voor en vertellen wat hun werk zo boeiend maakt.

 

Kyra van Hazendonk (31), ict-projectmanager

Als projectmanager is Kyra in haar element. Ze houdt ervan om samen met een team van uiteenlopende inhoudelijke specialisten toe te werken naar een eindresultaat. Dat eindresultaat bestaat altijd uit de oplevering van een IT-oplossing zoals het ASPOS omnichannel cloudplatform. “Het geeft telkens weer een kick om te zien dat we met onze oplossingen impact maken en daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor retailers. Niets is mooier dan hen bij de livegang van het project echt vooruit te kunnen helpen.”


Het is Kyra’s taak om het overzicht te houden, de planning en het budget te bewaken en ondertussen het eindresultaat niet uit het oog te verliezen. Ze streeft ernaar alle projectmedewerkers in hun kracht te zetten en tegelijkertijd de verwachtingen van andere belanghebbenden te managen. “Onze specialisten kennen onze oplossingen door en door en vertellen graag hoe retailers die moeten inzetten. Maar die retailers hebben ook hun eigen ideeën en behoeften. De grootste uitdaging is om die twee werelden op één lijn te brengen en eventuele knelpunten vroegtijdig te signaleren, zodat het project naar ieders tevredenheid verloopt.”

 

 

“Hoe groter en complexer de projecten zijn, hoe interessanter het vak van projectmanager wordt.”
Kyra van Hazendonk, Valk Solutions

 


Sinds haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute heeft Kyra eigenlijk altijd projecten geleid. In het begin van haar loopbaan ging het om marketingcampagnes en evenementen voor een modebedrijf, maar in de IT-sector is ze beter op haar plek. “Hoe groter en complexer de projecten zijn, hoe interessanter het vak van projectmanager wordt. Het liefst draai ik meerdere projecten tegelijkertijd. Met name die afwisseling maakt deze functie zo interessant. We werken voor winkelketens in uiteenlopende sectoren, maar ook voor bedrijven als de Efteling en PSV. Elke klant heeft weer zijn eigen uitdagingen.”

 

Tim Goes (26), customer support

Sinds een half jaar beantwoordt Tim vragen van klanten over de software en hardware van Valk Solutions. “De ene keer belt een winkelmedewerker over een pinautomaat die het niet doet. De andere keer belt iemand van het hoofdkantoor over een bepaalde functie in de ASPOS-software. We krijgen vragen over de volle breedte van Valks productportfolio.”


Hiervoor werkte Tim na een studie social work twee jaar lang als jeugdconsulent: een totaal andere sector. “Ik wil graag mijn horizon verbreden. Nu ik nog jong ben, heb ik de kans gegrepen om te onderzoeken of er nog andere vakgebieden zijn die mij interesseren. Valk bood een interessante functie aan. Het gesprek met Valk beviel zo goed, dat ik daad werkelijk de overstap heb gemaakt. Wat ik uit mijn vorige baan kan gebruiken, is mijn kennis van gesprekstechnieken en de omgang met mensen.”

 

 

“Valk is een bedrijf waar hard wordt gewerkt, maar ook ruimte is voor werkplezier.”
Tim Goes, Valk Solutions

 


Veel affiniteit met software en hardware had Tim niet toen hij startte op de customer support-afdeling. “Dat was in het begin flink wennen, waar ik gelukkig de tijd voor heb gekregen. Natuurlijk hebben we een uitgebreide kennisbank, maar het meeste leer je toch door de sprong in het diepe te nemen en aan de slag te gaan. Ik weet niet meer hoe vaak ik naar collega’s ben gelopen voor hulp bij een vraag van een klant. In een half jaar tijd heb ik zoveel geleerd, dat nieuwe collega’s nu bij mij aankloppen voor hulp.”


Tim heeft het na een half jaar nog steeds naar zijn zin. Niet alleen het werk is leuk, maar ook het team waarin hij opereert. “Valk is een bedrijf waar hard wordt gewerkt, maar ook een goede werksfeer heerst en veel ruimte is voor werkplezier.  We hebben een team van collega’s die graag een lolletje maken, maar ook voor elkaar klaar staan. Dat maakt dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga.”

 

 

Eric Blonk (58), inkoopmanager

In 1995 was Eric na Robert Valk medewerker nummer twee van Valk Solutions. Bijna dertig jaar later heeft hij het nog steeds naar zijn zin bij het bedrijf dat inmiddels meer dan 120 mensen telt. “Ik had een achtergrond in kantoorautomatisering, maar ben besmet geraakt met het retailvirus. De dynamiek in retail is veel groter dan in de wereld van kantoorautomatisering. Als een klant in één van zijn winkels een probleem krijgt, moet dat meteen worden opgelost. Winkelmedewerkers zijn gestrest als we binnenkomen en zwaaien ons opgelucht uit als we vertrekken. Daar krijg ik nog steeds een kick van.”


In de loop der jaren heeft Blonk alle functies in het bedrijf al eens vervuld, van customer support tot administratie en van verkoop tot buitendienst. “Ik heb alles gedaan, behalve het ontwikkelen van software. Sinds vijf jaar verzorg ik de inkoop van met name hardware”, vertelt Eric, die een paar uitdagende jaren achter de rug heeft. Tijdens de coronacrisis kampte de IT-sector met grote tekorten aan chips en hardware. “Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat we op tijd de juiste spullen binnenkrijgen. Dat betekent nauw contact houden met onze leveranciers, zodat zij ons zien staan en weten wat wij nodig hebben.”

 

 

“Ik ben besmet geraakt met het retailvirus. De dynamiek in deze sector is groot.”
Eric Blonk, Valk Solutions

 


Als inkoopmanager heeft Eric nu wat meer afstand tot de dagelijkse operatie. Op basis van zijn jarenlange kennis en ervaring ziet hij vroegtijdig waar het in projecten gaat wringen. Als dat nodig is, springt hij in. Daarnaast fungeert hij min of meer als cultuurbewaker. “Ik heb het aantal werknemers zien toenemen van 2 tot 120 medewerkers. In de loop der jaren zijn steeds weer nieuwe afdelingen ontstaan. Het werk blijft hetzelfde, maar de organisatie groeit. Onderlinge communicatie is cruciaal om goed te blijven samenwerken. Daar zet ik mij graag voor in.”