De 43 winkels van Terre des Hommes worden gerund door vrijwilligers met een gemiddelde leeftijd boven de zeventig. Dat stelt hoge eisen aan de gebruiksvriendelijkheid van de kassa’s en de uitleg van de helpdesk. Linda ten Have van Terre des Hommes is blij met de ondersteuning van Valk. “Fijn dat ze onze vrijwilligers alle aandacht geven.”

 

Terre des Hommes komt al sinds 1960 op voor de rechten van kinderen. De organisatie strijdt tegen seksuele uitbuiting, kinderarbeid en biedt noodhulp, bijvoorbeeld tijdens oorlogssituaties en rampen.


“In 1965 is de Nederlandse organisatie opgericht”, weet Linda ten Have, manager retail communication & operations bij Terre des Hommes. “Al snel daarna kwamen allerlei werkgroepen op gang. Met mensen die vrijwillig de handen uit hun mouwen staken om te doen wat nodig was voor de organisatie, van geld ophalen tot kleding of verzorgingsmiddelen inzamelen.

 

Gekregen goederen

Aanvankelijk haalde Terre des Hommes kinderen uit oorlogsgebieden naar Nederland om hen hier tijdelijk op te vangen en medische zorg te verlenen. “Je kunt je voorstellen dat daar veel mensen voor nodig zijn. Mensen die zorgen voor bedden, voor lakens, voor kleding, voor speelgoed en voor medicijnen.”


Tegenwoordig biedt de organisatie alleen nog maar hulp op locatie. “De wereld zit nu anders in elkaar”, legt Ten Have uit. “Wij doen nu projecten in Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Voor het werk dat we nu doen zijn geen spullen, maar wel een netwerk, onderzoek, kennis en financiële middelen nodig.”


In de jaren tachtig kwam één van de werkgroepen op het idee om de fondsenwerving anders aan te pakken en een winkel te beginnen. Een plan dat startte met winkels in Barneveld, Pijnacker en Bergen op Zoom, groeide uit tot een netwerk van 43 winkels verspreid over het hele land. “Wij verkopen gekregen goederen. Het liefst dameskleding, want daarvoor komen klanten naar de winkels. Maar we hebben ook huis-, tuin- en keukenspullen liggen. En de meeste winkels verkopen ook boeken, speelgoed en kinderkleding.

 

 

“De hardware krijgen we volledig kosteloos. We hoeven alleen te betalen voor de service en de pinautomaten.”
Linda ten Have, Terre des Hommes

 

 

Uithangbord

Geef spullen een tweede leven en kinderen een betere toekomst, luidt het motto van de winkels. “Het merendeel van de spullen is tweedehands, maar ik zou onze vestigingen geen kringloopwinkels willen noemen. Het zijn goededoelenwinkels waaraan mensen heel bewust iets waardevols doneren, zoals een zilveren bestekset, een Delfts blauwe vaas of een kunstwerk. Of dat ene Chanel-jasje waar iemand niet meer in past. En wij krijgen ook nieuwe spullen, zoals mooie spullen met een krasje of vlekje van Dille & Kamille.”


De winkels zijn goed voor circa 10 procent van onze inkomsten. “Maar de werkelijke waarde is veel groter dan alleen de financiële waarde. Wij bieden mensen de mogelijkheid om niet alleen geld, maar ook spullen te doneren. Wij bieden mensen de mogelijkheid om bij te dragen door vrijwillig de handen uit de mouwen te steken. Het is voor veel vrijwillgers en buurtbewoners een waardevolle ontmoetingsplaats. En natuurlijk vormen de 43 winkels een prachtig uithangbord voor onze organisatie. Dat is natuurlijk net zoveel waard.

 

 

Refurbished

De kassa’s in de winkels zijn geleverd door Valk Solutions. “Zij leveren ons hoofdzakelijk refurbished kassa’s. Deze hardware krijgen wij volledig kosteloos. We hoeven alleen te betalen voor de service en de pinautomaten”, vertelt een dankbare Ten Have. “Deze kassa’s draaien op ASPOS, het systeem dat volledig is ingericht op het soort winkels dat we hebben. Met onder meer een module waardoor we heel gemakkelijk rapportages kunnen uitdraaien.”


Wat Ten Have vooral aanspreekt is de ondersteuning die Valk biedt. “Ik ben blij dat ze training geven op locatie, want dat is erg belangrijk voor de vrijwilligers die onze winkels runnen. Vaak gaat het om mensen die voor het eerst in hun leven achter een kassa met een touchscreen staan. Dan is het fijn dat Valk hen alle aandacht geeft en rustig leert hoe je met een moderne kassa omgaat.”

 

Helpdesk

De vrijwilligers hoeven niet te scannen. Omdat de winkels alleen gedoneerde spullen verkopen, zit er geen barcodelabel maar een eenvoudige prijssticker op. Dat betekent dat de prijzen handmatig moeten worden ingevoerd. Bij Valk bestaat alle begrip daarvoor, merkt Ten Have. “Dat zorgt soms voor foutjes, maar gelukkig is de helpdesk goed bereikbaar en worden deze foutjes samen met de betreffende winkel goed opgelost. De medewerkers van de helpdesk weten inmiddels dat ze met vrijwilligers te maken hebben. Dat werkt toch anders. Deze mensen geven vaak enkele uren per week aan de winkel, dan wil je graag goed ondersteund worden.”

 

 

Online kanaal

Ten Have sluit niet uit dat de winkels in de toekomst alsnog worden uitgerust met scanapparatuur. “Eén van onze winkels zou dat heel graag willen. Samen met Valk zijn we aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Ook omdat de nieuwe wetgeving ons dwingt om precies te registreren wat we binnenkrijgen en verkopen. Maar als we kiezen voor een scan oplossing, moet deze door iedereen eenvoudig te gebruiken zijn.”


Een andere ontwikkeling is het online kanaal. Enkele winkels experimenteren met de verkoop van spullen via online kanalen zoals Vinted of Marktplaats.nl. Met name de winkel in Zoetermeer is daar goed in. Die haalt zo’n 15 procent van de omzet uit online verkoop”, weet Ten Have. “We hebben als Terre des Hommes nog geen eigen webshop, maar ook hier wordt aan gewerkt. Later dit jaar wordt op kleine schaal een webshop opgestart.”