Hoe gaat het met de RetailRookies? Wouter Staal, YB

Hoe gaat het met de RetailRookies? Wouter Staal, YB

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Wouter Staal van voormalig yoghurtmerk YB. 


Veel startups hebben gemeen dat ze worden geboren uit een origineel idee. Helaas hebben ze eveneens een minder leuke overeenkomst: de kans is ook groot dat ze het níet redden. Juist dat laatste overkwam YB, het vroegere Yoghurt Barn. De keten ging vorig jaar failliet. Op papier kwam daarmee een periode ten einde die oprichter Wouter Staal niet in de koude kleren is gaan zitten. De curator is nog bezig met onderzoek, en zodoende ligt alles wat met YB te maken heeft voorlopig stil. “Het voelt raar om met 1 been in de afwikkeling van het faillissement te staan en met het andere in een volgend hoofdstuk. Maar ik moet verder”, zegt...

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan introduceerde RetailTrends de RetailRookies, waarbij jaarlijks 10 ondernemers met een nieuw, onderscheidend retailconcept in het zonnetje worden gezet. Inmiddels bestaat RetailTrends 20 jaar en passeerden in 10 jaar tijd dus al 100 veelbelovende startups de revue. In deze serie interviewen we 6 voormalige RetailRookies uit verschillende jaargangen met als centrale vraag: hoe gaat het nu? Deze keer: Wouter Staal van voormalig yoghurtmerk YB. 


Veel startups hebben gemeen dat ze worden geboren uit een origineel idee. Helaas hebben ze eveneens een minder leuke overeenkomst: de kans is ook groot dat ze het níet redden. Juist dat laatste overkwam YB, het vroegere Yoghurt Barn. De keten ging vorig jaar failliet. Op papier kwam daarmee een periode ten einde die oprichter Wouter Staal niet in de koude kleren is gaan zitten. De curator is nog bezig met onderzoek, en zodoende ligt alles wat met YB te maken heeft voorlopig stil. “Het voelt raar om met 1 been in de afwikkeling van het faillissement te staan en met het andere in een volgend hoofdstuk. Maar ik moet verder”, zegt Staal. 


De oud-RetailRookie heeft inmiddels ander werk en begeleidt nu producenten en retailers in de voedingsindustrie bij hun duurzaamheidsvraagstukken. Hoewel hij het pijnlijk vindt, wil de founder voor de gelegenheid wel terugblikken op het avontuur van YB dat meer dan een decennium geleden begon.


Horecaketen

Het is 2011 als Staal met zijn vrouw Esther een horecazaak wil opzetten met yoghurt-gerelateerde producten. In 2012 opent de eerste Yoghurt Barn in Utrecht dan ook zijn deuren. Die loopt goed. Uiteindelijk weet de onderneming uit te breiden naar 15 locaties. Zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven, maakt het bedrijf van Staal in 2021 een switch naar plantaardig. YB wil impact maken. Uiteindelijk vinden de producten ook hun weg naar de consument via het retailkanaal.  


YB heeft de tijd mee. De Nederlander raakt steeds meer vertrouwd met vegan producten. “Het geiten-wollen-sokkenimago raakte er met de komst van de Oatly’s en Alpro’s ook steeds meer vanaf.”


IJdele hoop

Toch gaat het mis. Net zoals veel andere horeca-ondernemers krijgt YB het zwaar tijdens de coronapandemie. “Juist op dat moment waren we volop aan het investeren in de rebranding naar YB en in andere takken, zoals de retail. Achteraf bezien waren we met te veel kansen bezig tegelijkertijd”,  zegt de YB-oprichter. 


Dat de economie op een gegeven moment wel weer een boost krijgt en de boel zal rechttrekken, blijkt ijdele hoop. Met de oorlog in Oekraïne ziet Staal de bestedingen van Nederlanders veranderen. Daghoreca die geen alcohol verkoopt heeft het ook na de pandemie nog zwaar. Dat YB coronasteun moet terugbetalen helpt evenmin mee. In 2022 valt dan ook het doek voor het yoghurtmerk. 


Stress

Een zwarte bladzijde, noemt Staal het nu. Hoewel hij aanvankelijk het plan had opgevat om zijn producten b2b te verkopen en via dat kanaal verder te gaan met YB, is daar vooralsnog geen sprake van. Hij zegt: “De afwikkeling van het faillissement neemt inmiddels al meer dan een jaar in beslag. Het is nu vooral afwachten waarmee de curator komt, dus is er verder niet zo veel over YB te vertellen. Wat ik wel weet, is dat de afgelopen periode me veel stress heeft opgeleverd. Het was vooral een hele tijd lang continu hard werken en 24/7 ‘aan’ staan. Dat was heftig. Nu zit ik in rustiger vaarwater.”


Of het voormalige yoghurtmerk ooit nog toekomst heeft, is lastig te voorspellen. Staal kan zich nu in ieder geval niet voorstellen dat er ooit weer een situatie komt waarin alle lichten op groen staan. “Het opzetten en ontwikkelen van YB heeft me veel gekost”, zegt hij. “Al heeft het me ook veel gebracht. De nodige kennis bijvoorbeeld. Ik heb talloze verduurzamingstrajecten doorlopen. Die ervaring kan ik inzetten voor ondernemers die daarmee worstelen. Ik help nu anderen bij het maken van impact. Dat idee en de klanten zelf geven me gelukkig veel energie.”

In deze reeks sprak RetailTrends eerder met World of Nix

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!