We zien het steeds meer en steeds duidelijker: de klant van vandaag wil op zijn individuele behoefte bediend worden. Het liefst direct. Bedrijven die daar snel en slim op inspelen, nemen de regie over in de markt. Sterker nog: ze zijn disruptief in hun markten. Denk aan Uber, Booking.com en – in de retailbranche – Thuisbezorgd.nl. Wat deze bedrijven met elkaar gemeen hebben, is dat ze klant gedreven in plaats van aanbod gedreven zijn. Ze zijn erin geslaagd de supply chain om te keren, omdat ze de klantbehoefte héél scherp in beeld hebben. Hoe? In dit blog lees je alles over de omgekeerde supply chain en waarom die hand in hand gaat met slimme technologie!
Klant speelt hoofdrol in verandering supply chain
De supply chain is definitief aan het veranderen, met de eindklant in de absolute hoofdrol. Om te slagen in de markt van vandaag, moet je simpelweg vraag gedreven worden. Gartner herkent het ook: ‘Alle digitaliseringsstrategieën beginnen bij de eindklant’, aldus het onderzoeksbureau.
Dít heb je nodig voor de omgekeerde supply chain
Maar wat heb je nodig om – net zoals je succesvolle concurrenten – te slagen in die omgekeerde supply chain? Hoe wordt je (méér) vraag gedreven? Door nóg beter gebruik maken van je data en meer processen te digitaliseren. Dit kan simpelweg niet zonder slimme AI technologie. Zonder de juiste tooling om je aanbod snel en efficiënt aan te laten sluiten op de vraag, ben je nergens. En dit geldt voor de gehele supply chain!
“Zonder de juiste tooling om je aanbod snel en efficiënt aan te laten sluiten op de vraag, ben je nergens. En dit geldt voor de gehele supply chain!”
Data benutten met slimme AI software
De gehele supply chain beschikt over een enorme hoeveelheid aan data. Denk aan verkoopdata, actiedata, seizoenspatronen, derving door verstreken THT-data, derving door kapotte verpakkingen, informatie over de ontvangsten én voorraaddata. Dat data het nieuwe goud is, roepen we allemaal al lang. Maar dat goud moet wel gedolven worden om tot informatie te komen. Hoe? Volledig automatisch, met behulp van slimme software en AI! Met als belangrijke kanttekening dat de mens altijd kan bijstellen.
Next generation forecasting
Wat je nodig hebt is next generation forecasting. Zo kijk je niet alleen naar historische verkoopcijfers, maar weet slimme software ook welke cijfers er wel en niet moeten worden meegenomen. Slimme tooling houdt namelijk rekening met:
- Outliers: Uitschieters in het koopgedrag – oftewel outliers – worden uitgesloten van de forecast. Deze vervuilen de forecast namelijk. Een typisch voorbeeld hiervan is een klant die vanwege een buurt-bbq boodschappen doet. Dit patroon verwacht je niet nog een keer en wil je dus niet meenemen in de berekening van je forecast.
- Promoties: Ook de verkopen afkomstig uit een promotie moeten buiten een forecast gehouden worden. Zo zou je na de promotieperiode van een bepaald product, beter het gemiddelde van de omliggende weken kunnen nemen voor de prognose. Dáármee kun je namelijk wel rekenen en filter je het effect van de promotie weg.
- Kannibalisatie: Als een product in de promotie is, treedt er kannibalisatie van producten in dezelfde productgroep op. Is er bijvoorbeeld een groene stoel in de promotie? Dan zal díe stoel extra verkopen, en loopt de verkoop op je blauwe stoelen hoogstwaarschijnlijk terug in die periode. Ook dat patroon herkent slimme software.
Forecasten op uurniveau
De beste forecasts worden gemaakt op uurniveau. Waarom? Omdat het voor de gehele keten van belang is om te weten hoe laat bijvoorbeeld de voorverpakte gesneden sla verkocht gaat worden! Op die informatie wil je je bestel-leverschema immers aanpassen. Als de klanten met name om 16u komen, terwijl de sla pas om 17u gebracht wordt, loop je immers omzet mis. Forecasts op uurniveau zijn net zo belangrijk voor warehouses. Daar kunnen forecasts op uurniveau gebruikt worden om het benodigd aantal order pickers mee te bepalen.
Besteladvies aan de hand van forecasts
Handmatig bestellen is – zeker als je efficiënt en snel wil werken – ook verleden tijd. Aan de hand van een betrouwbare forecast, is slimme software namelijk in staat een besteladvies te genereren. De volgende zaken zijn hierbij van belang:
- Betrouwbare voorraad als basis: Garbage in, garbage out! Betrouwbare data over je voorraad is de basis van een betrouwbaar besteladvies. Wij adviseren daarom slim tellen! Ook daar kan slimme software je in ondersteunen. Dit houdt in dat je periodiek bepaalde producten telt én de producten waarvan je vermoedt dat de administratieve voorraad niet klopt. Zo is een negatieve administratieve voorraad onmogelijk en moet dat áltijd aanleiding tot tellen geven.
- Ook externe factoren worden meegenomen: Een intelligente forecast op basis van reële klantbehoefte, houdt in dat je die ook verrijkt met kennis over externe invloeden zoals het weer. Zo stijgt de vraag naar zonnebrandcrème bij goed weer, terwijl de vraag naar sneeuwscheppen logischerwijs stijgt als… het sneeuwt.
Op élk punt in de supply chain
Slimme software kan voor elk punt in supply chain een betrouwbaar besteladvies genereren. Een forecast en besteladvies op basis van de vraag van de eindconsument, kan slimme software namelijk gebruiken om door te berekenen naar de vraag stroomopwaarts. Zo kan op basis van de klantvraag een goede order worden geplaatst in het DC, maar ook bij de leverancier die 50 tot 100 DC’s belevert. Het resultaat? De voorraad in totale supply chain daalt, er is minder derving en de gehele keten kan beter schakelen bij veranderende omstandigheden. En dát is hoe je mee blijft spelen in de omgekeerde supply chain!
“Een forecast en besteladvies op basis van de klantvraag in de winkel, kan slimme software namelijk gebruiken om door te berekenen naar de vraag stroomopwaarts.”
Wil je meer weten over slimme replenishment software? repleniQ zorgt voor een accurate forecasting, voor een betrouwbaar besteladvies en optimale voorraden. Zo krijg je meer grip op je voorraadbeheer, breng je out-of-stock omlaag, minimaliseer derving en maximaliseer de loyaliteit van je klanten. Lees meer op de website van repleniQ of neem contact met ons op +31 88 597 5500.
Over de auteur
Dit blog is geschreven door Martijn Veenhuis. Martijn krijgt positieve energie van software die werkt voor mensen en organisaties, waarbij de software een middel is om doelen te bereiken. En de data die het gebruik van deze software oplevert, waardevolle en actuele inzichten geeft.
Neem gerust contact met hem op!
👨💼 Martijn Veenhuis| 📧 martijn.veenhuis@axians.com | 📱 06 1508 2896
Reacties 0