In 6 stappen naar een succesvolle online strategie

In 6 stappen naar een succesvolle online strategie

Je kunt tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder een online strategie. Niet alleen om de zichtbaarheid van je onderneming te vergroten, maar ook om doelstellingen zo snel mogelijk werkelijkheid te laten worden. In dit artikel vertellen we waar je allemaal op moet letten bij het bepalen van een succesvolle online strategie, die perfect aansluit op jouw bedrijf.

Stap 1. Het doel
De eerste stap kan erg makkelijk zijn, maar dit is lang niet altijd het geval. Het is namelijk zaak om goed te bedenken wat je wil bereiken met jouw nieuwe online strategie. Probeer dit zo concreet en duidelijk mogelijk te verwoorden, aangezien dit de basis zal zijn voor het gehele plan. Wil je een nieuwe doelgroep aanboren? Je huidige online verkoop naar een hoger niveau tillen? Of bestaande klanten stimuleren om je webshop te gebruiken? 

Stap 2. Het budget
De tweede stap is altijd een lastige, omdat dit afhankelijk is van een groot aantal factoren. Bepaal ten eerste wat het startbudget is en hoeveel je maximaal wil uitgeven aan het opzetten van de strategie. Je kunt later altijd extra fondsen toekennen, als er een ‘proof of concept’ is. Een andere methode om het budget te bepalen is door je plannen voor te leggen aan een expert als Stimmt Digital. Zij weten als geen ander wat het kost om een succesvolle strategie neer te zetten.

Stap 3. De doelgroep
De derde stap is het bepalen van de doelgroep. Wie wil je bereiken met je online strategie? Marketingbureaus kunnen hierbij helpen, aangezien zij ervaring hebben in het doen van marktonderzoek. Het is tenslotte essentieel dat de uiteindelijke strategie perfect aansluit op de doelgroep en zo de juiste groep mensen wordt bereikt. 

Stap 4. Het concept
In deze vierde stap begint de strategie vorm te krijgen en moet er in kaart worden gebracht welke acties nodig zijn om het uiteindelijke doel te behalen. Door te brainstormen kunnen er creatieve ideeën worden bedacht, om het uiteindelijke plan te bepalen. Dit is het moment waarop de strategie echt vorm begint te krijgen. 

Stap 5. De uitwerking
In de vijfde stap moeten voorgaande stappen in de praktijk worden gebracht. In deze fase is het dus duidelijk wat er gedaan moet worden, maar dienen de grote lijnen te worden omgezet in concrete acties. Denk aan het maken van een website, het creëren van social media content, het implementeren van een webshop, het maken van een interactieve app, het opstellen van online adds, het uitvoeren van een zoekwoorden-onderzoek, enzovoorts. Wat er precies nodig zal zijn, is geheel afhankelijk van voorgaande stappen. Voor het bedenken van de online strategie, maar ook voor de uitvoering ervan kun je wederom de hulp inschakelen van Stimmt Digital. 

Stap 6. De evaluatie
Net zoals bij iedere vorm van marketing, is het voor een succesvolle online strategie erg belangrijk om de voortgang in de gaten te houden. Door vragen te stellen welke elementen het gewenste resultaat bereiken en waar eventuele verbeteringen mogelijk zijn, kan een online strategie ook in de toekomst blijven zorgen voor succes. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!