Voor de 10e keer organiseert Amazon ‘Prime Day’. Het koopjesfestijn, dat gehouden wordt in de zomer, wordt door retailexperts een ‘schok in het slapende retailseizoen’ genoemd. Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.
Geschiedenis
Amazon Prime Day begon in 2015 als viering van het 20-jarig bestaan van Amazon.
De eerste editie duurde 24 uur en was beschikbaar in 9 landen: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Japan, Italië, Duitsland, Frankrijk, Canada en Oostenrijk.
In 2015 werden de totale inkomsten geschat op 415 miljoen dollar. Dat is ongeveer 3 procent van de geschatte inkomsten van dit jaar (14 miljard).
In totaal werden er in 2015 34,5 miljoen producten verkocht volgens Amazon zelf, dat zijn er 398 per seconde.
Vorig jaar was de totale...
Voor de 10e keer organiseert Amazon ‘Prime Day’. Het koopjesfestijn, dat gehouden wordt in de zomer, wordt door retailexperts een ‘schok in het slapende retailseizoen’ genoemd. Reden genoeg om wat cijfers op een rijtje te zetten.
Geschiedenis
Amazon Prime Day begon in 2015 als viering van het 20-jarig bestaan van Amazon.
De eerste editie duurde 24 uur en was beschikbaar in 9 landen: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Japan, Italië, Duitsland, Frankrijk, Canada en Oostenrijk.
In 2015 werden de totale inkomsten geschat op 415 miljoen dollar. Dat is ongeveer 3 procent van de geschatte inkomsten van dit jaar (14 miljard).
In totaal werden er in 2015 34,5 miljoen producten verkocht volgens Amazon zelf, dat zijn er 398 per seconde.
Vorig jaar was de totale omzet van Amazon Prime Day in totaal 12,9 miljoen dollar. Ook dat was toen een record.
2024
Amazon Prime Day duurt 48 uur en valt dit jaar op 16 en 17 juli.
Prime Day wordt in 25 landen ‘gevierd’ door de e-commercespeler. Daartoe behoren uiteraard ook Nederland en België. Door Egypte en onder andere de Verenigde Arabische Emiraten en Japan zijn ook alle continenten vertegenwoordigd.
Volgens Adobe Analytics zullen de shoppers bij elkaar ongeveer 14 miljard dollar uitgeven in 2024: een nieuw record. Daarmee blijft ook de reeks in stand die 10 jaar geleden werd ingezet. Ieder jaar waren de uitgaven van consumenten hoger dan in het jaar ervoor op Amazon Prime Day.
Volgens de RetailMeNot-enquête zijn consumenten in 2024 van plan om 300 dollar uit te geven. Dat is 2 keer zoveel als in 2023 (150 dollar per consument).
Volgens diezelfde enquête gaan de meeste consumenten dit jaar op zoek naar kleding, schoenen en accessoires (46 procent). Ook elektronica (34 procent, laptops, computers), koptelefoons (30 procent) en keukenapparatuur (30 procent) zijn populair.