Wehkamp dringt verlies terug, maar ziet omzet dalen
Gepubliceerd op 25 juli 2024 om 13:00
Wehkamp Retail Group leed het afgelopen boekjaar een nettoverlies van ruim 8,4 miljoen euro. Daarmee was het resultaat een stuk beter dan het jaar ervoor, toen het bedrijf 22,7 miljoen in het rood belandde.
Het boekjaar liep van 3 april 2023 tot en met 31 maart 2024. De consumentenomzet van het bedrijf achter Wehkamp, Kleertjes.com en mannenwebshop Union River daalde in die periode met 17 procent van 663 naar 552 miljoen euro. Dat kwam onder meer doordat klanten minder artikelen bestelden door de invoering van 50 cent retourkosten, staat in een toelichting bij het jaarverslag. Het komt veel minder vaak voor dat klanten meerdere maten uitproberen.
Ook 'ongunstig seizoensweer' had impact op de modeverkoop, meldt Wehkamp. "We hebben natuurlijk al een tijd te maken met seizoenen die steeds onvoorspelbaarder zijn", legt een woordvoerder uit. "Kijk naar deze zomer, het is bijna augustus en we hebben nog maar een paar mooie dagen gehad." Bovendien zijn consumenten door de onzekere economische omstandigheden sowieso terughoudender met het doen van aankopen, zegt Wehkamp.
Niet alleen onder de streep zag Wehkamp verbetering, ook op ebitda-niveau was daar sprake van. De brutobedrijfswinst steeg van 20 naar 26 miljoen euro. Volgens het in Zwolle gevestigde bedrijf droeg het veranderde retourbeleid daaraan bij. Wehkamp hoeft 14 procent minder retouren te verwerken. Ook 'technologische en operationele verbeteringen' in het distributiecentrum hadden een positief effect.