Ahold Delhaize ziet winst verder teruglopen

Ahold Delhaize ziet winst verder teruglopen

Zoals verwacht, heeft het moederbedrijf van Albert Heijn de verkoopstop op tabak in de portemonnee gevoeld. 

Ahold Delhaize heeft zijn winst in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw zien teruglopen. Onderaan de streep bleef er 790 miljoen euro over: 15 procent minder dan vorig jaar.

Het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn, Gall & Gall, Etos en Bol zag zijn winst met 143 miljoen euro dalen. Dat heeft het bedrijf vooral te wijten aan kostenstijgingen, zoals het verzelfstandigen van 128 Delhaize-winkels in België. Inmiddels is het grootste deel hiervan (108) afgerond; het komende kwartaal verwacht de supermarktconcern deze operatie te hebben afgerond. 

In totaal zette Ahold Delhaize in de eerste maanden van dit jaar 22,3 miljard euro om: een voorzichtige stijging van 0,7 procent (met constante wisselkoersen). 

Albert Heijn 
Zoals verwacht, heeft het moederbedrijf van Albert Heijn de verkoopstop op tabak in de portemonnee gevoeld. Hoewel de keten sinds begin dit jaar de tabaksverkoop uit de eigen supermarkten heeft gestaakt, zijn sinds 1 juli ook alle franchisers (noodgedwongen) gestopt. 

Hierdoor zag Albert Heijn zijn omzet met 2,1 procent dalen: een gevolg dat het bedrijf al had voorzien. Daarentegen heeft de keten naar eigen zeggen toch kunnen groeien, door zich te richten op kortingen en de uitbreiding van het assortiment 'Prijsfavorieten'. 

Ahold Delhaize-ceo Frans Muller verwacht over heel 2024 net zo winstgevend te zijn als vorig jaar. Saillant detail: vorig jaar zag het supermarktconcern zijn winst met bijna een kwart dalen, tot 2,8 miljard euro in totaal. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!