Verlies Picnic ruim 220 miljoen euro, omzet stijgt fors
Gepubliceerd op 19 augustus 2024 om 09:31
Websuper Picnic leed vorig jaar een nettoverlies van 220,6 miljoen euro. Dat was iets meer dan in 2022, toen het bedrijf 208,7 miljoen in de min eindigde. De omzet steeg met 34 procent naar 1,2 miljard euro.
Dat bevestigt medeoprichter Michiel Muller aan RetailTrends na berichtgeving van het FD. Hij heeft een 'heel positief' gevoel bij de cijfers. "Omdat we in de laatste periode van vorig jaar winstgevend waren in Nederland. Dat betekent dat het model werkt. Dat hebben we al vaker gezegd, maar nu is het waarheid geworden."
Robotisering
Dat er in Nederland sprake was van een brutobedrijfswinst (ebitda) is volgens Muller te danken aan de gerobotiseerde distributiecentra. In Nederland werd eind vorig jaar 30 procent van de bestellingen op deze manier verwerkt. "Dat percentage gaat natuurlijk groeien. Ook in Duitsland en op termijn ook in Frankrijk."
Het verlies komt dan ook niet als een verrassing: Picnic zet bewust in op groei. De websuper investeert volop in distributiecentra, hubs, bezorgwagentjes en medewerkers. Als Picnic met deze investeringen zou stoppen, zou het volgens Muller nu al winst maken.
Aandeelhouders
Picnic weet zich gesteund door aandeelhouders die vertrouwen hebben in de koers van de onderneming. Bij een investeringsronde haalde het bedrijf eind vorig jaar 355 miljoen euro op, grotendeels afkomstig van de Duitse supermarktgigant Edeka. Met dat geld kan Picnic nog wel even vooruit, zegt Muller. "Dat is ook belangrijk, want we hebben in Duitsland en Frankrijk enorme groeiplannen." Van een nieuwe investeringsronde is voorlopig geen sprake.