‘Meerderheid consumenten maakt zich zorgen om klimaat’
Gepubliceerd op 3 september 2024 om 09:20
In totaal maakt 55 procent van de Nederlandse consumenten zich zorgen om het klimaat. Ook zijn veel consumenten bereid om extra geld uit te geven voor meer duurzaamheid, zo blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor van Thuiswinkel.org.
Consumenten zien met name verpakken en bezorgen als belangrijke factoren om e-commerce verder te verduurzamen. Uit de monitor blijkt daarnaast dat 40 procent van de consumenten denkt dat een afhaalpunt altijd duurzamer is dan thuisbezorging. Volgens Thuiswinkel is dat niet altijd waar, zo schetst ook algemeen directeur Marlene ten Ham: “Een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets heengaat.”
Mocht het toch aankomen op pakketbezorging aan huis, is een kwart van de consumenten ook bereid om hier extra voor te betalen. Het bedrag hiervoor mag ongeveer 2 euro zijn. 6 op de 10 is bereid om maximaal 2 dagen langer te wachten. Ook voor retourneren is de consument in Nederland bereid om extra te betalen. Zo zegt 46 procent het prima te vinden om 50 cent extra per product te betalen als daarmee de retouren worden verminderd.