‘Meerderheid consumenten maakt zich zorgen om klimaat’

‘Meerderheid consumenten maakt zich zorgen om klimaat’

Ook zijn veel consumenten bereid om extra geld uit te geven voor meer duurzaamheid in het proces.

In totaal maakt 55 procent van de Nederlandse consumenten zich zorgen om het klimaat. Ook zijn veel consumenten bereid om extra geld uit te geven voor meer duurzaamheid, zo blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor van Thuiswinkel.org.

Consumenten zien met name verpakken en bezorgen als belangrijke factoren om e-commerce verder te verduurzamen. Uit de monitor blijkt daarnaast dat 40 procent van de consumenten denkt dat een afhaalpunt altijd duurzamer is dan thuisbezorging. Volgens Thuiswinkel is dat niet altijd waar, zo schetst ook algemeen directeur Marlene ten Ham: “Een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets heengaat.”

Mocht het toch aankomen op pakketbezorging aan huis, is een kwart van de consumenten ook bereid om hier extra voor te betalen. Het bedrag hiervoor mag ongeveer 2 euro zijn. 6 op de 10 is bereid om maximaal 2 dagen langer te wachten. Ook voor retourneren is de consument in Nederland bereid om extra te betalen. Zo zegt 46 procent het prima te vinden om 50 cent extra per product te betalen als daarmee de retouren worden verminderd.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!