De Bijenkorf heeft in 2023 opnieuw zwarte cijfers genoteerd. Het luxewarenhuis boekte een operationele winst van 7 miljoen euro.
Het is voor het tweede jaar op rij dat De Bijenkorf zwarte cijfers kan overleggen, nadat het in 2022 op een operationele winst van 2,8 miljoen euro uitkwam. In 2021 noteerde het warenhuis een verlies van 31,8 miljoen euro.
2023 was een roerig jaar voor De Bijenkorf. Door reorganisaties verloren meer dan 100 mensen hun baan; in de winkels had het bedrijf last van stakingen en toen kwam ook nog mede-eigenaar Signa in de problemen. Inmiddels is het bedrijf mede daardoor volledig in handen van de Thaise Central Group.
Kostenreductie
De Bijenkorf heeft in 2023 flink ingezet op kostenreductie. Met sluiting van de internationale webshops werd duidelijk gekozen voor een strategie met een focus op kernmarkten Nederland en Vlaanderen.
Om naast kostenverlaging ook winstgroei te realiseren werd volop geïnvesteerd in winkels, merken en beleving. Kersvers ceo Matthijs Visch, die in 2023 nog niet de leiding had over De Bijenkorf, zegt daarover: “Er zijn moeilijke beslissingen genomen die nodig waren om het fundament te leggen voor een toekomstbestendige Bijenkorf. Op deze basis bouwen we nu met optimisme verder aan een gezonde groei.”
De nieuwe ceo Visch wacht voor 2024 de taak om verdere omzetgroei te realiseren, zo staat in de doelstelling. De vervanger van Giovanni Colauto, die in juni na 12 jaar het bedrijf verliet, wil dit doen door te blijven focussen op excellente service en een exclusief assortiment.
Reacties 0