'Nettorama heeft beste slogan, Dekamarkt de slechtste'
Gepubliceerd op 10 september 2024 om 00:11
De slogan van supermarktketen Nettorama krijgt de hoogste waardering van consumenten. Dat blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Nettorama's leus 'Wij blijven de goedkoopste!' wordt beloond met het rapportcijfer 7,78. Daarmee blijft die net de slogans van Picnic ('De supermarkt op wielen') en Ekoplaza ('De biologische supermarkt') voor. Die twee eindigden respectievelijk op 7,77 en 7,61.
Het gemiddelde cijfer van een partij in de foodretail is 6,92, blijkt uit het onderzoek. Albert Heijn ('Dat is het lekkere van Albert Heijn!') en Jumbo ('En dat voor die prijs. Jumbo.') halen dat niet. Hun slogans komen niet verder dan respectievelijk een waardering van 6,58 en 6,62.
De slogan van DekaMarkt ('Smakelijk eten!') komt met een waardering van 6,01 als slechtste uit de bus. Die van Spar ('Je vindt het bij Spar!') en Coop ('Zo kan 't ook!') kunnen op net iets meer waardering rekenen, met respectievelijk een 6,15 en 6,26.
Duidelijke belofte
"Opvallend is dat de beste slogans een duidelijke belofte uitdragen en helder maken wat de supermarkt nastreeft", meldt Multiscope. "In contrast, de slechtst beoordeelde slogans missen die helderheid en maken niet duidelijk welke waardestrategie ze volgen. Hierdoor spreken ze de klant minder aan."
Aan het onderzoek deden om precies te zijn 4.137 Nederlanders mee. Ze beoordeelden alleen de slogan van foodretailers waar ze naar eigen zeggen afgelopen jaar iets hebben gekocht.