Decodata, een platform dat het toevoegen van productspecificaties voor webshops makkelijker maakte, is failliet. "Mogelijk komt er een doorstart, maar dat zal de tijd leren", zegt oprichter Anne de Jongh (foto).
Decodata kwam voort uit Cafedeco, een van de RetailRookies van 2019-2020. Cafedeco was een platform voor wooninspiratie en -advies. Gebruikers konden foto's met een vraag over een product uploaden, waarna interieurspecialisten vertelden waar het product gekocht kon worden en om welk merk het ging. 'Een Shazam voor meubels.'
Mede door de coronacrisis gooide De Jongh het over een andere boeg. Ze richtte zich met Decodata op betrouwbare productspecificaties, de basis voor webshops. Het toevoegen van deze gegevens is een tijdrovende klus. De data moeten vaak handmatig geschikt worden gemaakt. Decodata structureerde interieurproductspecificaties in een bestandsformaat dat volgens De Jongh naadloos kon worden geïmporteerd in de webshops van online retailers.
Dat sloeg niet voldoende aan. "De tijd die deze markt nodig heeft om de stappen te maken om te digitaliseren, duurt voor een deep tech startup helaas te lang", schrijft De Jongh op LinkedIn. "Uiteindelijk ontbrak het aan tijd, geluk en momentum, ondanks de bereidheid van onze investeerders", voegt cco Eric Mencke toe.
Reacties 0