Decodata failliet door getreuzel bij samenwerking
Gepubliceerd op 15 oktober 2024 om 09:41
Decodata, opvolger van RetailRookie Cafedeco, is failliet gegaan door getreuzel bij een brancheorganisatie en andere retailclubs. Dat blijkt uit het faillissementsverslag van curator Maarten Bout.
Decodata wilde een samenwerking aangaan met branchegenoten. De vertragingen alsmede het feit dat de brancheorganisatie en verschillende andere retailserviceorganisaties geen besluit namen over de samenwerking leidde tot hoge kosten en verlies van vertrouwen. De gewilde samenwerking was essentieel, want pas dan zouden investeerders met extra geld over de brug komen. Toen dit uitbleef, kon het bedrijf niet meer aan zijn verplichtingen voldoen en vroeg faillissement aan.
Rode cijfers
Dat Decodata niet aan de verplichtingen kon voldoen blijkt ook uit de cijfers. Het bedrijf maakte jaar op jaar verlies. In 2021 rond de 2 ton, in 2022 en 2023 rond de half miljoen en ook dit jaar werd al ruim 3 ton verlies gemaakt. De omzet kwam de afgelopen 4 jaar bij elkaar opgeteld niet boven de 50.000 euro.
De curator onderzoekt of een doorstart mogelijk is. Bout heeft daarvoor verschillende partijen benaderd. Oprichter Anne de Jongh zei al in een eerder stadium dat er ‘mogelijk een doorstart komt, maar dat zal de tijd leren’.
Cafedeco
Decodata kwam voort uit Cafedeco, een van de RetailRookies van 2019-2020. Cafedeco was een platform voor wooninspiratie en -advies. Gebruikers konden foto's met een vraag over een product uploaden, waarna interieurspecialisten vertelden waar het product gekocht kon worden en om welk merk het ging. 'Een Shazam voor meubels.'
Mede door de coronacrisis gooide De Jongh het over een andere boeg. Ze richtte zich met Decodata op betrouwbare productspecificaties, de basis voor webshops. Het toevoegen van deze gegevens is een tijdrovende klus. De data moeten vaak handmatig geschikt worden gemaakt. Decodata structureerde interieurproductspecificaties in een bestandsformaat dat volgens De Jongh naadloos kon worden geïmporteerd in de webshops van online retailers.
Dat sloeg niet voldoende aan. "De tijd die deze markt nodig heeft om de stappen te maken om te digitaliseren, duurt voor een deep tech startup helaas te lang", schreef de De Jongh eerder op LinkedIn.