Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Jeans Centre
Jeans Centre zet zich in tegen verspilling met de introductie van de ‘2e kans’ jeans: spijkerbroeken die zijn geretourneerd of een klein scheurtje of stikfoutje hebben, maar na reparatie een tweede leven krijgen. Jeans Centre werkt hierin samen met Oxious Talent Factory. Naast reparatie van kapotte kleding voor bekende merken worden in de Rotterdamse textielfabriek nieuwe producten gemaakt van textielafval. De ‘2e kans’ jeans zijn verkrijgbaar in 21 geselecteerde Jeans Centre-winkels door heel Nederland.
Bever
Bever wil klanten meer aanmoedigen om te kopen wat ze echt nodig hebben. De outdoorretailer probeert zo overconsumptie tegen te gaan door mensen naar buiten te sturen. Ook zet de retailer zich in de nieuwe campagne in om consumenten zuiniger te laten zijn op wat ze al hebben. Dit...
Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Jeans Centre
Jeans Centre zet zich in tegen verspilling met de introductie van de ‘2e kans’ jeans: spijkerbroeken die zijn geretourneerd of een klein scheurtje of stikfoutje hebben, maar na reparatie een tweede leven krijgen. Jeans Centre werkt hierin samen met Oxious Talent Factory. Naast reparatie van kapotte kleding voor bekende merken worden in de Rotterdamse textielfabriek nieuwe producten gemaakt van textielafval. De ‘2e kans’ jeans zijn verkrijgbaar in 21 geselecteerde Jeans Centre-winkels door heel Nederland.
Bever
Bever wil klanten meer aanmoedigen om te kopen wat ze echt nodig hebben. De outdoorretailer probeert zo overconsumptie tegen te gaan door mensen naar buiten te sturen. Ook zet de retailer zich in de nieuwe campagne in om consumenten zuiniger te laten zijn op wat ze al hebben. Dit sluit aan op de eerdere stimulans van Bever voor tweedehandsproducten. Marjolein Vendrig, director marketing bij Bever: “Bij Bever zetten we ons in voor een betere wereld door ons af te zetten tegen de constante overprikkeling van de moderne samenleving. De stroom van prikkels en de verslaving om steeds meer te doen, te kopen en te bezitten, lijkt eindeloos. Je hebt niet altijd meer, meer, meer nodig." Om de campagne kracht bij te zetten heeft het bedrijf hersenonderzoek gedaan met Neurensics om aan te tonen dat 'meer buiten zijn ervoor zorgt dat we minder kopen'.
Mud Jeans
Oud-RetailRookie Mud Jeans gaat samenwerken met post- en pakketbezorgbedrijf Cycloon. Onder het mom ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’ maakt het jeansmerk zich samen met gelijkgestemde partners hard voor een schonere en socialere wereld. Cycloon, dat bekendstaat als duurzaam en sociaal bedrijf, maakt gebruik van fietsen voor stadsvervoer en auto’s met lage uitstoot voor langere afstanden. Door de diensten van Cycloon aan te bieden bij het afrekenen, wil Mud Jeans zijn klanten een meer milieubewuste optie aanbieden.
Ahold Delhaize
Het Amerikaanse merk Stop & Shop van Ahold Delhaize heeft een community health and welness fair georganiseerd. In Boston werd er in de winkel een speciale diëtist- en gemeenschapswellnessruimte gebouwd om klanten kennis te laten maken met gezonde voeding. Ook gaf de retailer tips over lichaamsbeweging. Het merk wil, net als andere merken van Ahold Delhaize, een belangrijke rol spelen in het 'gezonder laten leven' van hun consument. "Ons doel is om tastbare middelen te bieden aan de gemeenschap die mensen in staat zullen stellen op hun reis naar een betere gezondheid."
Profuomo
Modemerk Profuomo is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de Circular Sourcing Scorecard. De Circular Sourcing Scorecard is bedoeld om modebedrijven te ondersteunen op hun reis naar duurzaamheid en circulariteit. Door de vragenlijst in te vullen, maakt de retailer kans om samen met de organisator de hele toeleveringsketen in kaart te brengen. Met die prijs hoopt Profuomo van grondstof tot eindproduct meer te verduurzamen.
Elke retailer is bezig met sustainability en nieuwe businessmodellen krijgen langzaam maar zeker vorm. RetailTrends en Q&A Retail slaan op 9 oktober a.s. de handen ineen voor het nieuwe event Sustainable Retail. Op de line-up vind je onder meer Zeeman, Bever, Intergamma, Lidl en Albert Heijn. Kijk hier voor meer info en kaarten.