RetailTech: chillen and kühlen met Rituals

RetailTech: chillen and kühlen met Rituals

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, Zalando, Fytted en Rituals.

Zalando

De AI-assistent van Zalando is sinds deze week in lokale taal beschikbaar in alle 25 markten waarin het bedrijf actief is. De tool, die werkt op basis van Zalando’s eigen datamodellen en OpenAI’s taalmodellen, biedt ingelogde klanten gepersonaliseerd modeadvies en stelt hen in staat om door het assortiment te navigeren met intuïtieve vragen zoals “Wat moet ik aantrekken voor de 60e verjaardag van mijn vader in november in Barcelona?”. De assistent begrijpt volgens de makers de context - zoals locatie, weer en gelegenheid - om weloverwogen aanbevelingen te doen. Tegelijkertijd heeft Zalando de functie Trend Spotter uitgebreid met vier nieuwe steden: Amsterdam, Londen, Warschau en Zürich. Klanten kunnen hiermee elke week opkomende trends ontdekken in tien verschillende modehoofdsteden en zien wat lokaal en in heel...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, Zalando, Fytted en Rituals.

Zalando

De AI-assistent van Zalando is sinds deze week in lokale taal beschikbaar in alle 25 markten waarin het bedrijf actief is. De tool, die werkt op basis van Zalando’s eigen datamodellen en OpenAI’s taalmodellen, biedt ingelogde klanten gepersonaliseerd modeadvies en stelt hen in staat om door het assortiment te navigeren met intuïtieve vragen zoals “Wat moet ik aantrekken voor de 60e verjaardag van mijn vader in november in Barcelona?”. De assistent begrijpt volgens de makers de context - zoals locatie, weer en gelegenheid - om weloverwogen aanbevelingen te doen. Tegelijkertijd heeft Zalando de functie Trend Spotter uitgebreid met vier nieuwe steden: Amsterdam, Londen, Warschau en Zürich. Klanten kunnen hiermee elke week opkomende trends ontdekken in tien verschillende modehoofdsteden en zien wat lokaal en in heel Europa trending is. Bij elk item wordt uitgelegd waarom het die week in Trend Spotter staat en of het gerelateerd is aan een wereldwijde of lokale trend.

Rituals

Nadat hij al in het Nederlands beschikbaar was heeft Rituals zijn Super Chill-app ook in het Engels en Duits uitgebracht. De winkelketen richt zich hiermee niet op zijn kernpubliek maar op de kinderen daarvan. De app is bedoeld voor kinderen van zes jaar en ouder om hen te stimuleren ‘om hun geest te zien als hun superkracht’. De app vertaalt de missie van de achterliggende Super Chill foundation, waarvan Rituals medeoprichter is, met behulp van speelse oefeningen gebaseerd op yoga, meditatie, mindfulness en ademhaling, zodat kinderen momenten van ongemak om leren zetten in momenten van ontspanning. Door kids te stimuleren ‘ritueeltjes’ eigen te maken, blijft de merkboodschap dichtbij.

Fytted

Online platform Fytted heeft een virtuele paskamer gelanceerd, waarmee het zich wil kunnen meten met de offline ervaring in pashokjes en stelt retouren in onlinefashion terug te dringen. In het kort scant de app gebruikers om hun maten op te nemen en toont vervolgens hoe kledingitems hen staan. Ook helpt het systeem gebruikers items te vinden die passen bij hun kleurseizoen, lichaamsvorm, persoonlijke stijl en meer. De toepassing biedt toegang tot meer dan miljoen kledingitems van meer dan 600 merken, waaronder Nike, Lululemon en J. Crew. Naar eigen zeggen heeft Fytted het aantal retourzendingen al met meer dan 40% teruggebracht, met gunstige effecten op klanttevredenheid en merkloyaliteit.

H&M

Om de computersystemen van H&M-winkels te verbeteren en moderniseren heeft investeringsvehikel H&M Group Ventures een belang genomen in het Zweedse technologiebedrijf Avassa. Het bedrijf biedt een Platform as a Service (PaaS) dat zich richt op edge-computing. Met edge-computing kunnen apparaten op externe locaties gegevens verwerken op de ‘rand’ van het netwerk, zoals een apparaat of lokale server. Volgens Avassa ligt het voordeel in het efficiënt kunnen beheren innovatieve applicaties en een infrastructuur op te bouwen die ‘ongestoord kan functioneren tijdens offline scenario's, de beveiligingsstatus in blootgestelde winkelomgevingen kan handhaven en innovatie kan versnellen’.

RetailTrends organiseert dit jaar de zevende editie van What's Next in Retail Tech. Onder andere Gordon Smit (Global IT Director van Hunkemöller) komt vertellen over de technologische innovatie binnen zijn bedrijf, trendwatcher Richard van Hooijdonk deelt een kijkje in de toekomst en China tech expert Ed Sander neemt de bezoekers mee in de wereld van Temu. Voor meer informatie, check de website van het evenement: What's Next in Retail Tech 2024

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!