Jumbo haalt in België vooral klanten weg bij 'budgetwinkels'
Gepubliceerd op 9 oktober 2024 om 14:50
Supermarktketen Jumbo haalt in België vooral klanten weg bij concurrenten uit het 'prijsbewuste segment', zoals Albert Heijn, Lidl, Aldi en Colruyt. Dat blijkt uit een analyse van databureau Accurat.
Accurat nam 6 Jumbo-winkels onder de loep die vorig jaar werden geopend. Het gaat om vestigingen in Middelkerke, Oudenaarde, Antwerpen, Lier, Tessenderloo en Bilzen. Accurat keek naar de gevolgen voor de 10 dichtstbijzijnde winkels van concurrenten, 60 winkels in totaal.
Twee derde komt van 'budgetwinkels'
Tussen 2 en 4 maanden na de opening trekt Jumbo 15,6 procent van de lokale bezoeken. Ongeveer twee derde is afkomstig van 'budgetwinkels', zoals Accurat ze noemt. Daarmee worden ketens als Albert Heijn, Lidl, Aldi en Colruyt bedoeld.
Een derde komt van duurdere spelers als Carrefour, Delhaize, Spar en Okay. De eerste groep raakt ongeveer 10 procentpunten van het lokale bezoekaandeel kwijt, terwijl de andere winkels er 6 verliezen.
'Veelbelovend'
Jumbo weet langzaamaan meer klanten te trekken, blijkt uit de analyse. Na 8 maanden bedraagt het lokale bezoekaandeel 16,4 procent. Ceo Ton van Veen zei eerder dat Belgen redelijk trouw zijn aan hun supermarkt. Accurat noemt de toename 'veelbelovend'.
Jumbo mikt op 50 winkels eind 2025. Deze donderdag werd nummer 36 geopend, in Maldegem. Het gaat om een winkel van zo'n 2.200 vierkante meter.