Amazon lanceert nieuw fysiek supermarktconcept

Amazon lanceert nieuw fysiek supermarktconcept

E-commercereus Amazon experimenteert weer met een nieuw fysiek concept. De Amerikaanse retailer opent ditmaal een supermarkt genaamd Amazon Grocery, zo meldde Supermarket News als eerste.

De nieuwe supermarkt in Chicago is 3800 vierkante meter groot en heeft een assortiment van zo’n 3500 producten. Amazon Grocery heeft vier self-checkout-lanes en een gebied waar shoppers items die ze op Amazon.com hebben gekocht, kunnen retourneren. De winkel heeft ook overal elektronische schaplabels.

Het is voor Amazon niet het eerste foodconcept. De supermarkt heeft ook al Amazon Fresh, een van oorsprong kassaloze formule, die consumenten snel aan hun boodschappen moest helpen. Inmiddels is afscheid genomen van de kassaloze formule, maar groeit het aantal winkels nog wel. Amazon is ook sinds 2017 eigenaar van Whole Foods, een biologische supermarktketen met meer dan 500 winkels.

Fysieke retail
Amazon heeft in de loop der jaren een haat-liefdeverhouding ontwikkeld met fysieke retail, maar lijkt behalve food geen heil meer te zien in zijn fysieke winkels. Zo waren er de boekwinkels, in 2015 de allereerste stap van Amazon in fysieke retail. Uiteindelijk kwamen er 24 Amazon Books-locaties, maar die gingen in 2022 allemaal dicht. In 2018 presenteerde Amazon zijn 4-star formule. In volwaardige winkels van zo’n 400 vierkante meter worden items verkocht die online met 4 sterren of hoger worden beoordeeld. Het komt tot een handvol locaties waaronder eentje buiten de VS (in Londen), maar tegelijkertijd met de boekwinkels gaan ze in 2022 allemaal dicht.

Dan heeft Amazon nog een tijdlang pop-upstores gehad. Begin 2019 stond de teller op 87 verspreid over de VS, maar die gingen toen allemaal dicht om zich te focussen op de destijds net nieuwe 4-star formule. Later in 2019 komt Amazon echter al weer met 2 nieuwe pop-up formats op de proppen: Presented by Amazon en Clicks & Mortar. In het eerstgenoemde concept staat vooral het eigen assortiment centraal, in het tweede krijgen online merken een fysiek podium. Geen van deze concepten bestaat nu nog.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!