Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Bakker Bart, Carrefour en M&S.
Bakker Bart
Bakker Bart goes digital. De keten gaat zijn orderkiosken, die het onlangs in Kampen introduceerde, landelijk uitrollen. Hierbij bewandelen gasten volgens Bakker Bart een optimale flow vanaf hun bestelling op de kiosk naar het afhaalpunt of één van de zitplaatsen. Naast de klantbeleving gaat ook de efficiëntie van de medewerkers omhoog. “Eerder investeerden we al in e-commerce en het digitaal bestellen en bezorgen bij de klant thuis. Maar we denken dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om processen in de winkel te ondersteunen met digitale oplossingen”, aldus Jop van Sommeren, marketeer en e-commerceverantwoordelijke bij de keten.
M&S
Marks & Spencer gaat extra zelfscankassa’s toevoegen in de winkel. De retailer doet dit echter op een opvallende plek in de winkel: de pashokjes....
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Bakker Bart, Carrefour en M&S.
Bakker Bart
Bakker Bart goes digital. De keten gaat zijn orderkiosken, die het onlangs in Kampen introduceerde, landelijk uitrollen. Hierbij bewandelen gasten volgens Bakker Bart een optimale flow vanaf hun bestelling op de kiosk naar het afhaalpunt of één van de zitplaatsen. Naast de klantbeleving gaat ook de efficiëntie van de medewerkers omhoog. “Eerder investeerden we al in e-commerce en het digitaal bestellen en bezorgen bij de klant thuis. Maar we denken dat er nog veel meer mogelijkheden zijn om processen in de winkel te ondersteunen met digitale oplossingen”, aldus Jop van Sommeren, marketeer en e-commerceverantwoordelijke bij de keten.
M&S
Marks & Spencer gaat extra zelfscankassa’s toevoegen in de winkel. De retailer doet dit echter op een opvallende plek in de winkel: de pashokjes. Daardoor hoeven klanten volgens M&S niet 2 keer in de rij te staan. Nu moeten klanten vaak eerst wachten bij het pashokje en dan nog een keer bij de kassa. Sacha Berendji, operations director van M&S, zegt: "We willen dat klanten direct naar de paskamer kunnen lopen zonder in de rij te hoeven staan, passen wat ze hebben gekozen, daar kunnen betalen en gewoon naar buiten lopen." De kassa’s zijn op dit moment in 28 winkels, allen in Engeland, geïnstalleerd. Begin 2028 moeten dat al meer dan 100 winkels zijn. Of het concept ook buiten Engeland wordt geïntroduceerd, is nog niet bekend.
Carrefour
Carrefour heeft in Argentinië een systeem ontwikkeld om voedselverspilling tegen te gaan. Het bedrijf maakt gebruik van geavanceerde AI-gestuurde smart markdown technologie. Hierdoor kunnen versproducten met een beperkte houdbaarheid dynamisch worden afgeprijsd, zodat ze op het optimale moment in hun levenscyclus worden verkocht. Doordat er minder producten overblijven, wordt automatisch minder voedsel weggegooid. De oplossing is inmiddels volledig uitgerold in alle Carrefour-locaties in Argentinië.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;