Column: Het is én blijft drukker in de online winkelstraat

Column: Het is én blijft drukker in de online winkelstraat

Online retailers hebben na corona te maken gehad met teruglopende bestellingen, terwijl de fysieke winkelstraat opbloeide. Inmiddels is het tij gekeerd: de online detailhandelsbestedingen groeien maand na maand harder dan de totale detailhandelsbestedingen, het hele jaar al. Een nieuwe groeifase voor e-commerce is aangebroken.


Daniel Ropers, de voormalig voorman van Bol, waarschuwde er in september 2020 al voor, op de eerste editie van RetailTrends Live: voor de teruglopende omzetten van online retailers als de coronarugwind zou gaan liggen. En voor de moeilijkheden waar zij dan voor zouden komen te staan.


Online in de min

Ropers kreeg gelijk: na de piekjaren 2020 en 2021, waarin de online detailhandelsbestedingen met 43,6 en 24,9 procent groeiden, volgde een min van 5,8 procent in 2022. Terwijl consumenten weer naar de fysieke winkelstraat gingen, hielden investeerders in e-commercebedrijven de hand op de knip.


De...

Online retailers hebben na corona te maken gehad met teruglopende bestellingen, terwijl de fysieke winkelstraat opbloeide. Inmiddels is het tij gekeerd: de online detailhandelsbestedingen groeien maand na maand harder dan de totale detailhandelsbestedingen, het hele jaar al. Een nieuwe groeifase voor e-commerce is aangebroken.


Daniel Ropers, de voormalig voorman van Bol, waarschuwde er in september 2020 al voor, op de eerste editie van RetailTrends Live: voor de teruglopende omzetten van online retailers als de coronarugwind zou gaan liggen. En voor de moeilijkheden waar zij dan voor zouden komen te staan.


Online in de min

Ropers kreeg gelijk: na de piekjaren 2020 en 2021, waarin de online detailhandelsbestedingen met 43,6 en 24,9 procent groeiden, volgde een min van 5,8 procent in 2022. Terwijl consumenten weer naar de fysieke winkelstraat gingen, hielden investeerders in e-commercebedrijven de hand op de knip.


De geplande beursgangen van Bol en Coolblue werden afgeblazen en gevestigde webspelers als Bakker.com, Frank en TOM gingen kopje onder. Net als vele anderen. Zij hadden in coronatijd te veel voorraden ingekocht en bleven ermee zitten, of ze hadden anderszins te veel kosten voor de achterblijvende baten uit laten gaan.


Na de hoge pieken en diepe dalen volgde een periode van herstel annex stabilisatie. Het CBS rapporteerde een klein plusje (1,1 procent) over de online detailhandelsbestedingen in 2023, te klein om de inflatie bij te benen. Bovendien presteerden de winkelstraten een stuk beter.


Nieuwe groeifase

Inmiddels groeit de online detailhandel weer harder dan de inflatie én harder dan de gehele Nederlandse detailhandel. Maand na maand leren de CBS-cijfers dat consumenten een groter deel van hun winkelbudget besteden op internet.


Online wint terrein terug op offline en ook in landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland is een nieuwe groeifase voor e-commerce aangebroken. De pijn lijkt genomen, de hand op de kapitaalmarkt gaat voorzichtig van de knip en er gloren nieuwe beursgangen voor e-commercebedrijven.


Online verkopers kunnen weer investeren in groei, al zal de coronaschrik er nog best inzitten. “We are reaching a new normal that is slightly more pessimistic than the old normal”, vatte Anton Delbarre, chief economist bij retailassociatie EuroCommerce, het laatst mooi samen.


Perspectieven 

De groeiperspectieven voor internetverkopers zijn goed. Consumenten brengen anno 2024 hun halve leven online door. Ze spenderen dagelijks uren op social media, één klik verwijderd van de checkout van webwinkels. Bij millennials en Gen Z is het online kanaal vaker favoriet dan bij andere generaties, leert recent onderzoek van ABN Amro.


Daarnaast zal de (toekomstige) meerwaarde van AI zich vooral online manifesteren: geavanceerde matchmaking maakt hyperpersonalisatie op schaal mogelijk. Daarmee worden belangrijke voordelen van online winkelen – groot aanbod, veel gemak – verder versterkt.


Volop zon

Online verkopers zijn de post-coronadip te boven en alles wijst op gezonde groei in de nabije én verder toekomst. De zon schijnt weer in de online winkelstraat.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!