Søstrene Grene: 'Fysieke retail gaat steeds meer richting entertainment'

Søstrene Grene: 'Fysieke retail gaat steeds meer richting entertainment'

De Deense retailketen Søstrene Grene kijkt terug op zijn beste financiële jaar ooit sinds de oprichting 51 jaar geleden. Volgens Mikkel Grene, groeps-ceo en mede-eigenaar van het familiebedrijf, is dit te danken aan het succesvol bewezen winkelconcept waarin vooral de beleving centraal staat. Het bedrijf werkt met 'Experience 3.0'. "Klanten vragen steeds meer om activiteiten en inspiratie in de winkels."


Wie wel eens in een winkel van Søstrene Grene is geweest, is bekend met het doolhof door een mengelmoes van hebbedingen op het gebied van interieur, hobbyartikelen, keukengerei, speelgoed, schrijfwaren en meer. “Klanten worden bij ons verliefd op de beleving”, zegt Grene. "Vaak komen mensen niet eens met concrete aankoopplannen, maar ontdekken ze eenmaal binnen door het doolhofprincipe steeds weer dingen waar ze eigenlijk niet eens naar op zoek waren.”


Dat het winkelconcept zich ruimschoots bewezen heeft, laten de cijfers zien. Onlangs maakte het bedrijf bekend zijn beste financiële jaar ooit te hebben gedraaid met een omzet van 293 miljoen euro - een stijging van 22 procent ten opzichte van het...

De Deense retailketen Søstrene Grene kijkt terug op zijn beste financiële jaar ooit sinds de oprichting 51 jaar geleden. Volgens Mikkel Grene, groeps-ceo en mede-eigenaar van het familiebedrijf, is dit te danken aan het succesvol bewezen winkelconcept waarin vooral de beleving centraal staat. Het bedrijf werkt met 'Experience 3.0'. "Klanten vragen steeds meer om activiteiten en inspiratie in de winkels."


Wie wel eens in een winkel van Søstrene Grene is geweest, is bekend met het doolhof door een mengelmoes van hebbedingen op het gebied van interieur, hobbyartikelen, keukengerei, speelgoed, schrijfwaren en meer. “Klanten worden bij ons verliefd op de beleving”, zegt Grene. "Vaak komen mensen niet eens met concrete aankoopplannen, maar ontdekken ze eenmaal binnen door het doolhofprincipe steeds weer dingen waar ze eigenlijk niet eens naar op zoek waren.”


Dat het winkelconcept zich ruimschoots bewezen heeft, laten de cijfers zien. Onlangs maakte het bedrijf bekend zijn beste financiële jaar ooit te hebben gedraaid met een omzet van 293 miljoen euro - een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Hoe dat komt? “We hebben een sterk retailconcept dat in alle 16 landen waarin we actief zijn, aanslaat”, zegt Grene.


Tekst loopt door onder de foto
Sostrene Grene store 2


Andere wereld

Dit zit hem allereerst in het productaanbod. “We bieden een goede kwaliteit tegen lage prijzen. Daarmee spreken we een breed publiek aan, hoofdzakelijk vrouwen, uit alle leeftijdscategorieën”, zegt Grene. Maar de grootste succesfactor is het bieden van een consistente winkelbeleving, die in alle 16 landen dezelfde is. “Vooral in onzekere tijden, waar we ook nu in leven, zijn mensen op zoek naar troost en ontspanning. Wij bieden hen met onze winkels een plek om even in een andere wereld te stappen”, legt Grene uit.


De webshop, waarmee het bedrijf in de coronapandemie is gestart, is een belangrijke aanjager voor de fysieke winkels. Grene: “Destijds werd gezegd dat mensen alleen nog maar online zouden winkelen en niet meer zouden terugkeren naar fysieke winkels, maar dat bleek niet het geval. Negen van de tien klanten kopen uiteindelijk toch in onze fysieke winkels, vaak na eerst online inspiratie te hebben opgedaan."


Activiteiten organiseren

Ook in de toekomst blijven fysieke winkels volgens de groeps-ceo essentieel, al krijgen ze volgens hem wel een andere rol. Volgens Grene beweegt fysieke retail zich steeds meer richting entertainment. “Mensen gaan naar de stad voor ervaringen. Echte head-to-head concurrentie hebben we niet, maar als retailer moeten ook wij vechten om de aandacht en portemonnee van consumenten.”


Zo organiseert Søstrene Grene activiteiten in haar winkels zoals workshops of andere creatieve sessies. “We denken momenteel na over hoe we onze winkelruimtes nog beter kunnen benutten voor de klantbeleving en betrokkenheid."


Daarbij is de lay-out van de winkels aangepast. Zo is het meubilair vernieuwd en is er meer focus op duurzaamheid als het gaat om de producten. “We investeren in producten gemaakt van gerecyclede materialen en bieden meer eigen design. Onze kerstcollectie is daar een goed voorbeeld van.”


Tekst loopt door onder de foto
Søstrene Grene_Mikkel Grene


Meer winkels

De winkelketen is van plan om ook in de nabije toekomst meer winkels te openen. “Voor dit jaar staan er 50 winkelopeningen in meerdere Europese landen gepland”, zegt Grene. “Volgend jaar zullen er dat nog meer zijn. We zien vooral veel potentie in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.”


Eerder kondigde de keten al aan dat ze 100 locaties in het VK wil openen tegen 2030. Dat werd kracht bijgezet door de grootste winkel van de retailer tot nu toe in Londen te openen. In België en Oostenrijk breidde het merk uit door een webshop te lanceren. “Ook in Nederland willen we volgend jaar nieuwe winkels openen”, zegt Grene. “Momenteel zien we geen noodzaak om andere, nieuwe markten te betreden.”


Søstrene Grene is een van oorsprong Deens familiebedrijf en heeft momenteel 18 filialen op Nederlandse bodem. Eerder dit jaar openden er 2 winkels in Noord-Holland: in Haarlem en in Hoofddorp. Waar er volgend jaar nieuwe winkels komen, is vooralsnog niet bekend.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!