Carpetright is overgenomen door zijn eigen directie. De keten, die in zwaar weer verkeert in België en Engeland, lijkt daarmee in Nederland wat zekerder van zijn toekomst. RetailTrends sprak met managing director Gideon Tienkamp.
Waarom hebben jullie voor een overname gekozen?
"De afgelopen 3 jaar hebben we een strategie ontwikkeld waar we helaas geen volledige uitvoering aan hebben kunnen geven. Hierdoor hebben we kansen gemist en is de organisatie niet gegroeid zoals we hadden gewild. We doen het ten opzichte van de markt echt heel goed, maar er zijn nog zoveel factoren die we nog veel beter kunnen doen. We hebben een geweldige groep mensen en allerlei kansen en daarom hebben wij ervoor gekozen om deze kansen te gaan benutten. Onder de vorige eigenaar was dit niet mogelijk en daarom was dit de ultieme kans voor ons."
Was Carpetright in Nederland zonder deze zet ook in de problemen gekomen?
"Die kans was zeker aanwezig. Zoals gezegd konden we de plannen die de komende jaren het verschil gaan maken niet uitvoeren onder de vorige eigenaar en dat gaan we nu versneld doen. We zijn al jaren de...
Carpetright is overgenomen door zijn eigen directie. De keten, die in zwaar weer verkeert in België en Engeland, lijkt daarmee in Nederland wat zekerder van zijn toekomst. RetailTrends sprak met managing director Gideon Tienkamp.
Waarom hebben jullie voor een overname gekozen?
"De afgelopen 3 jaar hebben we een strategie ontwikkeld waar we helaas geen volledige uitvoering aan hebben kunnen geven. Hierdoor hebben we kansen gemist en is de organisatie niet gegroeid zoals we hadden gewild. We doen het ten opzichte van de markt echt heel goed, maar er zijn nog zoveel factoren die we nog veel beter kunnen doen. We hebben een geweldige groep mensen en allerlei kansen en daarom hebben wij ervoor gekozen om deze kansen te gaan benutten. Onder de vorige eigenaar was dit niet mogelijk en daarom was dit de ultieme kans voor ons."
Was Carpetright in Nederland zonder deze zet ook in de problemen gekomen?
"Die kans was zeker aanwezig. Zoals gezegd konden we de plannen die de komende jaren het verschil gaan maken niet uitvoeren onder de vorige eigenaar en dat gaan we nu versneld doen. We zijn al jaren de grootste en meest gespecialiseerde retailketen in vloeren en met onze plannen kunnen we dit de komende jaren vast houden en verder uitbouwen."
Heb je nog een nieuw strategisch plan voor ogen?
"Grotendeels blijft het strategisch plan hetzelfde, maar het zal vooral meer snelheid krijgen. Dit betekent dat we in een versneld tempo veel veranderingen gaan doormaken die een positief effect gaan hebben op het ontzorgen en inspireren van onze collega’s, maar zeker ook op onze klanten."
Hoe ziet de 'toekomstig bestendige organisatie' eruit? Wat moet er heel erg anders ten opzichte van het 'oude Carpetright'?
"We hebben 5 onderdelen waarop we dit gaan richten. De grootste veranderingen zijn het implementeren van een nieuw ERP-systeem in combinatie met een verkooptool die het voor onze collega’s in de winkel makkelijker maakt om het juiste product voor de juiste situatie te kiezen. Verder het op een andere wijze inrichten van onze supplychain, het vergroten van nieuwe saleskanalen en samenwerkingen, en het introduceren van een nieuw winkelconcept dat zich veel meer richt op inspiratie en advies. En als laatste kritisch kijken naar onze assortimentsamenstelling, zodat we kunnen waarborgen dat we de specialist blijven in de markt maar de klanten minder keuzestress ervaren.
Dit alles richt zich vooral op een verbetering van omzet en marge, waarbij we de kostenstructuur gelijk zullen houden. Uiteraard zijn er vele andere elementen zoals een nieuwe SoMe-strategie (sociale media, red.) en kortere lijnen die erg gaan helpen in dit proces."
Hoe ziet 2025 er voor jullie uit?
"We verwachten dat we, ondanks de verwachting dat de markt lastig blijft, een mooie stijging kunnen laten zien in omzet en resultaat. De eerder genoemde initiatieven moeten alle, gefaseerd, in 2025 tot een eerste resultaat leiden en zodoende kijken we enorm uit naar het komende jaar. Het zal voor ons allen binnen de organisatie een grote verandering van werkwijze betekenen, maar volledig in positieve zin van het woord."