Black Friday steeds eerder van start: ‘Als al je concurrenten eraan meedoen, heb je weinig keus’

Black Friday steeds eerder van start: ‘Als al je concurrenten eraan meedoen, heb je weinig keus’

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Kitty Koelemeijer over Black Friday, dat steeds eerder begint.


Het koopjesfestijn Black Friday lijkt steeds eerder te beginnen. Klopt dat?

"Black Friday wordt inderdaad steeds langer van te voren aangekondigd. In de Verenigde Staten is het een aanloop naar Kerst en de feestdagen eromheen, zoals Thanksgiving. Door de internationalisering van het speelveld is er hier ook steeds meer ruimte voor Black Friday ontstaan. Alibaba is daar nog bij gekomen met Singles' Day op 11 november, dus de hele maand november is in tegenwoordig een aanloop naar de feestdagen. Dat komt ook goed uit, want Nederlanders kopen hun cadeautjes voor Sinterklaas en Kerst graag vooruit."


Is zo’n lange periode van koopjes aanbieden wel gunstig voor retailers?

"Retailers kunnen veel actie-omzet maken en als al je concurrenten eraan meedoen, heb je weinig keus. Maar per saldo blijft het natuurlijk een taart die je met elkaar verdeelt. Wel is het zo dat Black Friday zich vooral online afspeelt, dus het koopjesfestijn speelt vooral...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Kitty Koelemeijer over Black Friday, dat steeds eerder begint.


Het koopjesfestijn Black Friday lijkt steeds eerder te beginnen. Klopt dat?

"Black Friday wordt inderdaad steeds langer van te voren aangekondigd. In de Verenigde Staten is het een aanloop naar Kerst en de feestdagen eromheen, zoals Thanksgiving. Door de internationalisering van het speelveld is er hier ook steeds meer ruimte voor Black Friday ontstaan. Alibaba is daar nog bij gekomen met Singles' Day op 11 november, dus de hele maand november is in tegenwoordig een aanloop naar de feestdagen. Dat komt ook goed uit, want Nederlanders kopen hun cadeautjes voor Sinterklaas en Kerst graag vooruit."


Is zo’n lange periode van koopjes aanbieden wel gunstig voor retailers?

"Retailers kunnen veel actie-omzet maken en als al je concurrenten eraan meedoen, heb je weinig keus. Maar per saldo blijft het natuurlijk een taart die je met elkaar verdeelt. Wel is het zo dat Black Friday zich vooral online afspeelt, dus het koopjesfestijn speelt vooral onlineretailers in de kaart. De fysieke retail doet dapper mee, maar ik zie daar geen enorme rijen. Black Friday is overigens iets anders dan de uitverkoop, waar retailers het aanwezige assortiment afprijzen. Dan leveren ze omzet in. Voor Black Friday kopen retailers vaak speciaal voor deze actie in. Consumentenelektronica levert altijd veel actie-omzet op, maar cosmetica, speelgoed en kleding doen het ook heel goed."


Betekent dit dat retailers hoe dan ook te maken hebben met lage winstmarges?

"Niet per se. Omdat de volumes over het algemeen hoger zijn, kunnen retailers best genoegen nemen met lagere marges. Er is dan geen sprake van een margedruk die verwoestend is. Bij speciaal voor Black Friday ingekochte producten hebben retailers daar ook veel meer regie over, omdat het vaak producten zijn die normaal gesproken niet in het assortiment zitten."


Wat betekent een langere Black Friday-periode voor de logistieke kant?

"Ik denk dat het totale volume aan pakketjes toeneemt, maar vanwege de langere periode is er waarschijnlijk geen sprake meer van 1 piek, of is de piek lager. Pakketbezorgdiensten zullen voor een langere periode meer personeel aantrekken, dus per saldo verwacht ik wat dat betreft minder druk op de ketel."


Hoe kan een retailer zich het best voorbereiden op een eerdere start van Black Friday?

"Die moet anticiperen op een aankoopverschuiving. Wie niet heeft zien aankomen dat Black Friday dit jaar zo vroeg is begonnen, moet zich voor volgend jaar beter voorbereiden en op tijd extra inkopen. Het zijn toch de ‘usual suspects’ zoals de internationale en online partijen die vroeg van start gaan en daarmee hopen de rest voor te zijn. Wanneer er een paar beginnen, volgt de rest. Niet iedereen zal met hart en ziel aan Black Friday meedoen, maar je moet als retailer wel met iets komen."


Waar denkt u dan aan? 

"Partijen kunnen er nadrukkelijk voor kiezen om er niet aan mee te doen. Denk aan Dille & Kamille, dat de winkels op Black Friday sluit. Aan de andere kant beginnen veel spelers eerder met afprijzen. Vroeger begon de uitverkoop in januari, maar die schuift steeds meer op naar november. Black Friday activeert mensen om voor deals te gaan en een deel van het inkomen aan koopjes uit te geven. Als ze dat niet bij jou doen, doen ze dat wel bij een ander. Wie dan niet met aansprekende acties komt, wordt door de consument die koopjes verwacht overgeslagen." 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!