Budget Food breidt gestaag uit in Nederland. De formule die restpartijen opkoopt, heeft inmiddels 16 winkels. RetailTrends ging in gesprek met directeur Jaap van Vuure over de ontwikkeling, strategie en groeimogelijkheden van Budget Food.
Wat is Budget Food voor formule?
“Wij zijn een keten met alleen maar eigen winkels. Budget Food verkoopt goedkope levensmiddelen en andere basisbehoeftes. We kopen restpartijen, om die vervolgens weer door te verkopen. Bij restpartijen gaat het dan bijvoorbeeld om producten met een korte houdbaarheidsdatum. Maar er zijn ook andere redenen waarom producten niet meer door andere retailers worden aangeboden. Zo verkochten wij na de Olympische Spelen nog allemaal producten met het logo van de recent afgelopen Spelen. Er is niets mis met die producten. Maar ondanks dat we ons richten op basisbehoeftes zien we onszelf niet als supermarkt.”
Wat is het unieke van jullie formule in de Nederlandse markt?
“We hebben eigenlijk geen concurrent in Nederland. We doen ons eigen ding; restpartijen opkopen. Daarmee kunnen we de consument bedienen die het niet zo breed heeft. Als...
Budget Food breidt gestaag uit in Nederland. De formule die restpartijen opkoopt, heeft inmiddels 16 winkels. RetailTrends ging in gesprek met directeur Jaap van Vuure over de ontwikkeling, strategie en groeimogelijkheden van Budget Food.
Wat is Budget Food voor formule?
“Wij zijn een keten met alleen maar eigen winkels. Budget Food verkoopt goedkope levensmiddelen en andere basisbehoeftes. We kopen restpartijen, om die vervolgens weer door te verkopen. Bij restpartijen gaat het dan bijvoorbeeld om producten met een korte houdbaarheidsdatum. Maar er zijn ook andere redenen waarom producten niet meer door andere retailers worden aangeboden. Zo verkochten wij na de Olympische Spelen nog allemaal producten met het logo van de recent afgelopen Spelen. Er is niets mis met die producten. Maar ondanks dat we ons richten op basisbehoeftes zien we onszelf niet als supermarkt.”
Wat is het unieke van jullie formule in de Nederlandse markt?
“We hebben eigenlijk geen concurrent in Nederland. We doen ons eigen ding; restpartijen opkopen. Daarmee kunnen we de consument bedienen die het niet zo breed heeft. Als wij het kopen van de fabrikant en verkopen aan de consument is eigenlijk iedereen blij.
Daarmee zijn we naast goedkoop ook een heel duurzaam merk. We werken ook samen met Too Good to Go. Dus ook onze restpartijen komen weer goed terecht. We willen niks verspillen en dat lukt heel goed.”
Vorige week hebben jullie een winkel in Beverwijk geopend. Waarom zijn jullie daar neergestreken?
“We kregen een mooi pand aangeboden dat voor ons aan alle criteria voldoet. We zitten met de Aldi en Albert Heijn in een winkelcentrum. Onze klanten vinden het fijn om een full service supermarkt erbij te hebben, zodat ze in 1 keer klaar zijn. Het winkelcentrum is daarnaast blij met ons, omdat we een aanzuigende werking hebben.
We zijn dus ook heel gelukkig met onze tweede winkel in Noord-Holland. Ons hoofdkantoor zit in Middenmeer, maar we hadden alleen nog maar een winkel in Julianadorp, vlak onder Den Helder. Het blijkt moeilijk om in onze eigen provincie geschikte locaties te vinden.”
Net als al jullie winkels, is deze ook buiten de Randstad. Willen jullie daar nog naartoe?
“Dat kan wel, maar dat is lastiger voor ons, dus daar ligt niet onze voorkeur. We vestigen ons graag in voormalige supermarktpanden en lege supermarktpanden zijn er eigenlijk niet in de Randstad. Die panden hebben namelijk een goede infrastructuur, veel parkeermogelijkheden, een goede vloer en ze zijn vaak gevestigd op plekken waar onze doelgroep ook bij in de buurt woont.
Door onze formule willen we natuurlijk ook lage huurprijzen, dus kiezen we er liever voor het land in te gaan. Zoals Beverwijk bijvoorbeeld dus.”
Hoe ziet de toekomst van Budget Food eruit?
“Verder uitbreiden en winkels openen. Maar dat hoeft niet allemaal volgend jaar. We hebben dit jaar 3 winkels geopend, dus dat is ook voor volgend jaar een mooi doel.
We hebben nu 16 winkels en onze ambitie ligt nog wel wat verder. Uiteindelijk willen we 30 tot 40 winkels hebben in Nederland. Groeien doen we wel op ons eigen tempo, omdat we het vanuit onze eigen kracht moeten doen.
We zijn momenteel goed vertegenwoordigd in het noorden en al een beetje in het zuiden. Eigenlijk kan er in iedere middelgrote stad in Nederland een Budget Food zitten. Dus we mikken op plaatsen als Drachten, Groningen en Assen. Op dit moment hebben we nog geen winkels in de Achterhoek, maar daar willen we ook graag heen.”