Hoe gaat het met 'de goedkoopste winkel van Nederland'?

Hoe gaat het met 'de goedkoopste winkel van Nederland'?

Supermarkten worden als een van de winnaars van de coronacrisis gezien. Gaat dat ook op voor Budget Food? We gingen te rade bij algemeen directeur Maarten Muller.

Budget Food, met het hoofdkantoor in Schagen, komt voort uit groothandel Winstpallet. De keten heeft zo'n tweeduizend artikelen, vooral restpartijen. "Dat wat de fabrikant over heeft, dat verkopen wij nog." Het gaat om overproductie, producten in oude verpakkingen en artikelen die niet lang meer houdbaar zijn. Budget Food noemt zichzelf 'de goedkoopste winkel van Nederland'.

1. Hoe gaat het met de verkopen bij Budget Food?
"Heel goed. Het is natuurlijk een rare tijd geweest, de coronatijd. Nu zie je het allemaal een beetje normaliseren. Gelukkig maar. De supermarkten hebben allemaal een piek gehad in deze periode en wij ook. Maar het is niet zo dat je ervan binnenloopt. Want je bent alles ook gelijk weer kwijt aan de extra kosten die het met zich meebrengt. Strippen, schermen, spullen om de wagentjes schoon te maken, extra personeel... Dus het is zo weer weg. Maar het belangrijkste is dat we door konden draaien, waar we...

Supermarkten worden als een van de winnaars van de coronacrisis gezien. Gaat dat ook op voor Budget Food? We gingen te rade bij algemeen directeur Maarten Muller.

Budget Food, met het hoofdkantoor in Schagen, komt voort uit groothandel Winstpallet. De keten heeft zo'n tweeduizend artikelen, vooral restpartijen. "Dat wat de fabrikant over heeft, dat verkopen wij nog." Het gaat om overproductie, producten in oude verpakkingen en artikelen die niet lang meer houdbaar zijn. Budget Food noemt zichzelf 'de goedkoopste winkel van Nederland'.

1. Hoe gaat het met de verkopen bij Budget Food?
"Heel goed. Het is natuurlijk een rare tijd geweest, de coronatijd. Nu zie je het allemaal een beetje normaliseren. Gelukkig maar. De supermarkten hebben allemaal een piek gehad in deze periode en wij ook. Maar het is niet zo dat je ervan binnenloopt. Want je bent alles ook gelijk weer kwijt aan de extra kosten die het met zich meebrengt. Strippen, schermen, spullen om de wagentjes schoon te maken, extra personeel... Dus het is zo weer weg. Maar het belangrijkste is dat we door konden draaien, waar we hartstikke blij mee zijn. Er zijn veel zaken die dicht moesten en dan heb je niks. Dat is verschrikkelijk."

2. In januari kondigden jullie aan dat er vier winkels bij zouden komen. Dat is ook gebeurd. Niet overwogen om de opening uit te stellen?
"Nee. Twee winkels hebben we wel iets later opengedaan dan we in de planning hadden. Maar op een gegeven moment moet je toch gewoon open. Dat is allemaal goed gegaan. Je moet wat meer regeltjes in acht nemen, maar dat is geen enkel probleem."

3. Het gaat om Maastricht, Kerkrade, Echt en Heerlen. Allemaal Limburg... Toeval?
"Wij opereren vanuit de andere kant van Nederland. Dus in Limburg één winkel openen, op een eilandje, ver weg, heeft dan niet zo veel zin. Je kunt er beter een paar bij elkaar doen, dat is een stuk efficiënter. Het gaat prima. We zijn er hartstikke blij mee. En ook de mensen in Limburg zijn er blij mee. We krijgen heel veel positieve reacties."

4. Jullie hebben nu twaalf winkels. Al verder aan het rondkijken?
"We zijn altijd aan het kijken naar leuke locaties."

5. Komt er al iets aan?
(lacht) "Daar doe ik geen uitspraken over. Natuurlijk willen we nog groeien. We willen graag nog wat winkels erbij. Maar hoeveel het er worden, weet ik niet. We bekijken het per winkel. We zijn altijd met locaties bezig, maar er zijn zo veel hobbels op de weg waardoor het niet door zou kunnen gaan. Het is daarom altijd lastig om er iets over te kunnen zeggen."

6. Jullie hebben onlangs 150 producten toegevoegd aan het assortiment. Hoe zit dat?
"In februari zijn we begonnen met het toevoegen van een basisassortiment. Ruim 150 artikelen. Dan moet je denken aan een pak zout, meel, aardappelen, een pak melk. Die basisartikelen zijn nergens goedkoper. En dat proberen we uit te breiden."

7. Een beetje richting een gewone supermarkt?
"Wij misten bepaalde basisartikelen. Die heb je niet altijd in restpartijen. Maar we vinden het leuk als onze klanten een completer aanbod hebben. Toch kun je nog steeds lang niet alles bij ons kopen. Je hebt dan de keus uit één soort zout of één soort meel. Als je naar Albert Heijn gaat, kun je uit tien soorten kiezen. Wij willen de goedkoopste winkel zijn en ook deze artikelen moeten nergens goedkoper zijn."

8. Verder nog dingen op de planning staan?
"We doen veel met onze app, die vliegt de pan uit. Die is al meer dan een miljoen keer gebruikt. We proberen het bedrijf door te ontwikkelen en dat gaat goed. Daar zijn we hartstikke tevreden mee. We zien de klantenaantallen hard stijgen en daar doen we het voor."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!