Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht iedere vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Budget Food en Didi.
Winnaar: Budget Food
Maar liefst vier nieuwe winkels krijgt supermarktketen Budget Food erbij. En alle vier in de provincie Limburg. Heerlen, Maastricht. Kerkrade en Echt zijn de gelukkige, zo meldde De Limburger deze week. "We geloven dat we met de nieuwe plekken succesvol zijn in Limbug", vertelt directeur Maarten Muller. "Zodra we voldoende personeel hebben, gaan we open." De supermarktketen zet restpartijen die voortkomen uit overproductie weg in de markt, maar ook voor artikelen met een korte houdbaarheidsdatum of oude verpakking heeft Muller een plekje in zijn winkels. De teller staat momenteel op negen vestigingen, maar daar komt dus snel verandering in. Een bedreiging voor de 'gewone supermarkt'? "Wij verkopen ongeveer tweeduizend artikelen. Net niet alles. Daarom zitten we ook graag naast een andere supermarkt, want dat versterkt elkaar alleen maar", vertelde Muller onlangs nog aan...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht iedere vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Budget Food en Didi.
Winnaar: Budget Food
Maar liefst vier nieuwe winkels krijgt supermarktketen Budget Food erbij. En alle vier in de provincie Limburg. Heerlen, Maastricht. Kerkrade en Echt zijn de gelukkige, zo meldde De Limburger deze week. "We geloven dat we met de nieuwe plekken succesvol zijn in Limbug", vertelt directeur Maarten Muller. "Zodra we voldoende personeel hebben, gaan we open." De supermarktketen zet restpartijen die voortkomen uit overproductie weg in de markt, maar ook voor artikelen met een korte houdbaarheidsdatum of oude verpakking heeft Muller een plekje in zijn winkels. De teller staat momenteel op negen vestigingen, maar daar komt dus snel verandering in. Een bedreiging voor de 'gewone supermarkt'? "Wij verkopen ongeveer tweeduizend artikelen. Net niet alles. Daarom zitten we ook graag naast een andere supermarkt, want dat versterkt elkaar alleen maar", vertelde Muller onlangs nog aan RetailTrends.
Verliezer: Didi
Het zou de goede kant op gaan met Didi. Althans, dat waren de woorden van directeur Yasha Elzas in maart vorig jaar. Afgelopen week bleek het tegenovergestelde waar. De kledingketen vroeg maandag uitstel van betaling aan, maar nog geen dag later werd het omgezet in een faillissement. Was de online concurrentie te groot? Had Didi een omnichannelstrategie op poten moeten zetten? Of redde het merk het simpelweg niet om bij te blijven? Hoe dan ook, feit blijft dat het merk dat al veertig jaar in het straatbeeld te zien was, nu het doek ziet vallen. In die veertig jaar liet de modeketen weinig verandering zien, focuste het zich voornamelijk op een al even oude doelgroep en bleef het 'te lang hangen in fleurige prints' volgens sector banker trade & retail bij ING, Dirk Mulder. En nu? Op zoek naar een koper. Retailexpert Kitty Koelemeijer zou haar vingers er niet aan branden, vertelde ze onlangs aan RetailTrends. "Je kunt online verdergaan, dat zou het bereik verruimen en zorgen voor een opleving, maar de sleetsheid van het merk behoud je."