Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: 10 opvallende storedesign uit binnen- en buitenland van het afgelopen jaar op een rij.
1. Norah, Maastricht
Damesmodeketen Norah heeft zichzelf laatst opnieuw uitgevonden met een fris winkelconcept. De winkel in Maastricht kreeg de primeur, waarna Leeuwarden volgt. Op de pui prijkt ook meteen het nieuwe logo. Uiteindelijk krijgen alle 100 Norah-winkels een update met een nieuwe pay-off, een nieuw logo, een nieuwe slogan en een nieuwe kernwaarde.
Tekst loopt door onder de beelden.
De vernieuwde winkel straalt een vertrouwde sfeer uit. De kenmerkende roze kleuraccenten worden aangevuld met opvallende tinten zoals oranje, rood en lichtblauw....
Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: 10 opvallende storedesign uit binnen- en buitenland van het afgelopen jaar op een rij.
1. Norah, Maastricht
Damesmodeketen Norah heeft zichzelf laatst opnieuw uitgevonden met een fris winkelconcept. De winkel in Maastricht kreeg de primeur, waarna Leeuwarden volgt. Op de pui prijkt ook meteen het nieuwe logo. Uiteindelijk krijgen alle 100 Norah-winkels een update met een nieuwe pay-off, een nieuw logo, een nieuwe slogan en een nieuwe kernwaarde.
Tekst loopt door onder de beelden.
De vernieuwde winkel straalt een vertrouwde sfeer uit. De kenmerkende roze kleuraccenten worden aangevuld met opvallende tinten zoals oranje, rood en lichtblauw. Houten meubels en rode vloerelementen zorgen voor een warme ambiance.
Tekst loopt door onder de beelden.
2. Bridgerton-style bij Liberty, Londen
Romantiek en royal-vibes alom. Bij Liberty stapte je dit jaar binnen in de betoverende Regency-wereld van Bridgerton. Het luxe Londense warenhuis opende in samenwerking met de populaire Netflix-serie een pop-upwinkel en lanceerde er een exclusieve stoffencollectie.
Tekst loopt door onder de beelden.
Fans kunnen foto’s maken in de weelderige balzaal of in een koets. In de schrijfkamer van Lady Whistledown worden geheimen opgeschreven. Verder zijn er door de hele ruimte heen originele rekwisieten en kostuums te bewonderen.
Tekst loopt door onder de beelden.
3. The Library, Madrid
Wijn, wijn en nog eens wijn. Wijnliefhebbers kunnen hun hart ophalen (en hun glas vullen) bij The Library in Madrid. Deze luxe wijnwinkel is een waar wijnparadijs met een collectie van maar liefst 3.500 zorgvuldig geselecteerde wijnen. Flessen, van Franse klassiekers tot verrassingen uit Georgië, staan uitgestald tot het 5 meter hoge plafond.
Tekst loopt door onder de beelden.
Klanten kunnen de wijn niet alleen kopen, maar ook proeven bij de bar. De wijnkaart biedt 80 opties; bijpassende delicatessen uit het restaurant maken de ervaring compleet.
Tekst loopt door onder de beelden.
4. Nike en Jacquemus in Selfridges
Nike en Jacquemus weten wel hoe ze samen kunnen opvallen en scoren. De 2 merken namen tijdelijk een gedeelte in het Londense warenhuis Selfridges over en toverden het om tot een hippe sportschool. Gigantische sportattributen, zoals een enorme halter en shakebeker, stelen de show.
Tekst loopt door onder de beelden.
Ook de bekende Le Swoosh-handtas, in de vorm van het Nike-logo, werd uitvergroot. De flinke tas weegt bijna 500 kilo, is 7 meter lang en 4 meter hoog. De tas is zo groot dat bezoekers er letterlijk in kunnen staan. Binnenin vinden ze sportieve items zoals oordopjes, een doosje pepermuntjes en een Nike-polsbandje.
Tekst loopt door onder de beelden.
5. Van Cleef & Arpels, Amsterdam
Het Franse juweliershuis Van Cleef & Arpels opende dit jaar zijn eerste filiaal in Nederland. En hoe. Het merk schittert aan de P.C. Hooftstraat in Amsterdam met een elegante boetiek.
Tekst loopt door onder de beelden.
De winkel van 419 vierkante meter combineert eigentijdse elegantie met art deco-invloeden. Het biedt een sfeervolle omgeving met veel daglicht en verfijnde accenten in beige, goud en groen.
Tekst loopt door onder de beelden.
6. Breitling, Zürich
Geen pop-up store, maar een pop-up museum. Breitling vierde hiermee zijn 140-jarig bestaan. Het interactieve museum met de titel ‘Breitling Then & Now’ toont vintage horloges, een vluchtsimulator en een mini chronometrie waar uurwerkproductie wordt gedemonstreerd.
Tekst loopt door onder de beelden.
De expositie richt zich op de pionier die Breitling tot het wereldberoemde merk hebben gemaakt. Met een reis door Breitlings Time Tunnel doorloop je de geschiedenis van het horlogemerk. De belangrijkste mijlpalen worden uitgelicht.
Tekst loopt door onder de beelden.
7. Gentle Monster en Mugler, Seoul
Zeg je opvallende storedesigns, dan zeg je Gentle Monster. En dus mag het brillenmerk niet ontbreken in deze lijst. Ook dit jaar zorgde het merk voor een visueel spektakel. Zéker als het de handen ineenslaat met Mugler.
Tekst loopt door onder de beelden.
In de pop-up in Seoul komen de avant-gardistische mode van Mugler en de innovatieve brillen van Gentle Monster samen. De winkel bevat interactieve schermen, kunstinstallaties en een opvallende vrouwelijk pop in een glazen box, geïnspireerd door Muglers ‘Maschinenmensch’. De brillen in de winkel worden ook op een ietwat futuristische manier te koop gezet: met een QR-code.
Tekst loopt door onder de beelden.
8. Zara Home, AI
In een lijst van storedesigns in 2024 kan een AI-gegeneerde winkel natuurlijk niet ontbreken. En dus vroeg de Turkse Interieurdesigner Elif Su Demirkol zich af: Hoe zou Zara Home eruitzien als het zich als een luxemerk positioneert? Met behulp van artificial intelligence ontwierp ze een winkelconcept voor de van oorsprong Spaanse retailer. En daarin zijn géén witte muren of vloeren te bekennen. De ruimte wordt gekarakteriseerd door warme, aardse tinten en rondingen.
Tekst loopt door onder de beelden.
De winkel – die dus niet echt is – doet denken aan een knusse grot. Het filiaal is ingericht als een huis, met items die getoond zouden worden zoals ze in een interieur zouden staan. Het resultaat is een luxueuze oase met organisch gevormde banken, natuurstenen vloeren en zachte, beige tapijten. Of Zara Home ooit zo’n concept zal omarmen is onduidelijk. Wél weten we dat het merk experimenteert met blurring via zijn Zara cafés.
Tekst loopt door onder de beelden.
9. Bax Music, Amsterdam
Bax Music opende dit jaar zijn grootste winkel tot nu toe in Amsterdam, met een winkelvloeroppervlakte van 2.400 vierkante meter. Het filiaal is maar liefst 3 keer groter dan zijn voorganger en bevindt zich nabij de populaire muziekplekken Johan Cruijff ArenA, het Ziggo Dome en AFAS Live.
Tekst loopt door onder de beelden.
De winkel biedt een breed assortiment aan muziekinstrumenten, DJ gear, studio-apparatuur en podiumverlichting. Klanten kunnen ook in dit filiaal terecht voor reparatiediensten. Ook zijn er studio’s voor muziekleraren te vinden en oefenruimtes waar klanten een gitaar kunnen laten scheuren.
Tekst loopt door onder de beelden.
10. Louis Vuitton, Bangkok
De laatste, maar zeker niet de minste: het gigantische gebouw vol belevenissen van Louis Vuitton in Bangkok. Het gebouw staat in het hart van de Thaise hoofdstad en draagt naam ‘LV The Place Bangkok'. Het luxemerk opende er niet alleen een winkel, maar nog veel meer.
Tekst loopt door onder de beelden.
Op de begane grond wordt de tentoonstelling ‘Visionairy Journeys’ gehouden. Bezoekers worden door diverse zalen geleid die zijn ingericht op de kernpijlers van het merk: savoir-faire, innovatie, reizen en creatie. Ook is er een hommage gehouden aan de iconische tassen van het luxemerk. Daarnaast bevindt zich op deze verdieping een café. Bezoekers kunnen er neerstrijken voor zoete lekkernijen en drankjes.
Tekst loopt door onder de beelden.
De tweede verdieping herbergt de winkel. Hier vind je naast het assortiment voor dames en heren ook vintage meubilair. Helemaal bovenin het pand bevindt zich een restaurant, waar gasten kunnen genieten van een 8-gangen lunch of een 17-gangen diner, verzorgd door chef-kok Gaggan Anand.