Retailjaar 2024: Recommerce als businessmodel

Retailjaar 2024: Recommerce als businessmodel

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: recommerce als businessmodel voor retailers.


‘Recommerce wordt volwassen’. Een voorspelling die eind vorig jaar werd gemaakt. Klopt dat en wie stapten er dit jaar in? Een overzicht.


Recommerce wint terrein door economische en duurzame overwegingen. Het bruto handelsvolume groeide het afgelopen jaar met 20,8 procent tot 102,6 miljard euro, volgens Cross-Border Commerce Europe. Ook voor 2025 wordt verdere groei verwacht. Amazon rapporteerde eind 2023 een omzet van 1 miljard dollar met pre-owned producten en ziet de vraag naar tweedehands items toenemen.


Het (ver)kopen van tweedehands spullen wordt al jaren gedaan, maar breidt zich nu uit naar nieuwe markten en productcategorieën. “Dat maakt dat recommerce nu een nieuwe fase ingaat”, 

Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: recommerce als businessmodel voor retailers.


‘Recommerce wordt volwassen’. Een voorspelling die eind vorig jaar werd gemaakt. Klopt dat en wie stapten er dit jaar in? Een overzicht.


Recommerce wint terrein door economische en duurzame overwegingen. Het bruto handelsvolume groeide het afgelopen jaar met 20,8 procent tot 102,6 miljard euro, volgens Cross-Border Commerce Europe. Ook voor 2025 wordt verdere groei verwacht. Amazon rapporteerde eind 2023 een omzet van 1 miljard dollar met pre-owned producten en ziet de vraag naar tweedehands items toenemen.


Het (ver)kopen van tweedehands spullen wordt al jaren gedaan, maar breidt zich nu uit naar nieuwe markten en productcategorieën. “Dat maakt dat recommerce nu een nieuwe fase ingaat”, voorspelde Michelle Evans, global lead of retail & digital consumer insights bij marktonderzoeksbureau Euromonitor, eerder over 2024.


Vinted

Generatie Z en millennials zijn de grootste tweedehandsshoppers, blijkt uit de Euromonitors-studie. Bovendien is de consument steeds vaker geneigd kleding een tweede leven te gunnen. En wie aan online tweedehands kleding (ver)kopen denkt, denkt al snel aan Vinted. Het platform speelt volgens Evans goed in op de 2.0-fase van recommerce.


Dat vertaalt zich ook in cijfers: vorig jaar realiseerde het tweedehandsplatform een omzetgroei van 61 procent en was het voor het eerst winstgevend. Dit jaar werd het platform bij een investeringsronde gewaardeerd op 5 miljard euro. Het Litouwse bedrijf wil groeien naar een waarde van 100 miljard euro en breidde zijn aanbod uit met elektronica, zoals audio-apparaten, wearables, gamesconsoles en e-readers.


Van Bol tot Stoov

Tweedehands is een duurzame keuze. Toch blijkt dit bij een minderheid van de retailers hoog op de agenda te staan (Euromonitors, 2023). 41 procent van de retailers gaf aan plannen te hebben om de komende 5 jaar in duurzaamheidsinitiatieven te investeren.


Anderzijds voelen retailers steeds meer de urgentie om te verduurzamen en zien in dat veel items best nog een keer mee kunnen, zo stelde Roland Wijnen van Business Model Incl. dat organisaties ondersteunt bij innovatie en strategie eerder. “Retailers zien ook: grote groepen jonge klanten maken websites als Vinted groot.”

Tekst loopt door onder het beeld.

recommerce1

Beeld: Shutterstock

In Nederland waren er dit jaar verschillende retailers te porren om in de tweedehands onlinemarkt te stappen. Zo lanceerde fashionretailer Studio Anneloes het doorverkoopplatform Retravel. Op het platform kunnen klanten items doorverkopen die bij het merk zijn gekocht.


En ook Stoov stapte dit jaar in de online tweedehandsmarkt. De maker van infrarood warmtekussens- en dekens biedt online een selectie refurbished artikelen aan. Daarbij kun je denken aan producten die niet meer in de originele verpakking zitten of zijn geretourneerd. Het bedrijf wil daarmee zoveel mogelijk ‘waste’ voorkomen. “Voor ons is het opnieuw aanbieden van opgeknapte Stoovjes een no-brainer. Weggooien is zonde”, zei Ilse van Loon, director brand & communications destijds tegen RetailTrends.

Bol startte met de verkoop van refurbished smartphones, tablets, laptops en smartwatches en wil daar op termijn nog onder meer spelconsoles en huishoudelijke apparaten aan toevoegen. Over elektronica gesproken: MediaMarkt lanceerde zijn marketplace waar het op den duur ook refurbished producten wil aanbieden, aldus ceo Remko Rijnders in dit interview.  


Recommerce over de grens 

Buiten de Nederlandse grenzen wordt er flink getest met recommerce. IKEA lanceerde in Spanje en Noorwegen een website voor tweedehandsmeubelen als pilot. Op het IKEA Preowned-platform hebben kopers en verkopers direct contact met elkaar. Bij succes komt het concept ook naar Nederland.


Bij onze zuiderburen test Decathlon het verkopen van tweedehands producten op zijn website. Dit wordt later mogelijk uitgerold. Eerder konden klanten al sportspullen terug verkopen aan de winkel. Amazon startte onlangs met het aanbieden van een tweedehands aanbod via ‘Amazon Gebruikt’ in België, terwijl Nederlandse klanten al langere tweedehands items via de website kunnen kopen.


Fastfashiongigant Shein is al langere tijd bezig met recommerce en zet juist verder in op zijn tweedehandsplatform Shein Exchange. Het platform, dat in 2022 in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd, wordt uitgebreid in Europa, met de Duitse markt als volgende stap. Het is niet bekend of Shein van plan is het platform naar Nederland te brengen.


Voordelen van recommerce

Los van het feit dat resale voordelen oplevert voor het milieu, levert het voor de merken en retailers ook iets op: klantloyaliteit. Klanten die hun producten inleveren voor een tweede leven, besteden vaker bij dezelfde retailer, mede omdat ze regelmatiger in contact komen met de winkel.


Een ander bijkomend voordeel is dat relatief dure items tweedehands ook bereikbaar worden voor andere typen klanten. “Pre-owned boort op vrij natuurlijke wijze nieuwe doelgroepen aan”, aldus Wijnen. Of een tweedehandskanaal rendabel is, is voor iedere retailer verschillend.


Resale is een raadzame optie om klaar te zijn voor de toekomst, vindt hij. “Grondstoffen worden vroeg of laat toch duurder en minder makkelijk beschikbaar. Ook worden retailers die niet duurzaam meebewegen er ooit en hoe dan ook op afgerekend – of dat nu door de overheid is of door de consument. Ze moeten dus wel.” 

 

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!