Albert Heijn loopt verder uit op concurrentie
Gepubliceerd op 21 januari 2025 om 09:04
Albert Heijn heeft zijn positie als marktleider verstevigd. Het marktaandeel steeg in 2024 van 36,8 naar 37,7 procent, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker NielsenIQ.
Albert Heijn, met 1195 winkels (+3), is daarmee verreweg de grootste supermarktketen van het land. Nummer 2 Jumbo zag zijn marktaandeel volgens NielsenIQ teruglopen van 20,9 naar 20,3 procent. Vorige week meldde Jumbo zelf al dat het terrein verloor. Het aandeel vestigingen van de formule uit Veghel nam met 5 af tot 691.
Plus en Coop
Plus zit in de lift. Door de ombouw van Coop-vestigingen steeg het marktaandeel van 7,7 naar 8,1 procent. Het aantal winkels nam met 9 toe tot 407. Het aantal Coop-vestigingen daalde van 159 naar 118, met een daling van het marktaandeel van 1,7 naar 1,2 procent tot gevolg. Samen hebben Plus en Coop 9,3 procent van de markt in de handen, 2 jaar geleden was dat nog 10 procent.
Aldi en Lidl
De discounters Aldi en Lidl gaven NielsenIQ voor het eerst geen toestemming voor publicatie van de cijfers. Boni, Dirk, Nettorama en Vomar deden dat al niet. Deze categorie 'overig' heeft 25,5 procent van de markt in handen. Dat was 25,6 procent.
Hoogvliet (2 procent), Deka (1,9 procent), Poiesz (1,1 procent) en Boon's Markt (0,5 procent) bleven stabiel. Spar ging van 1,7 naar 1,8 procent.