Tandenborsteloorlog: Philips en Boombrush voor de rechter

Tandenborsteloorlog: Philips en Boombrush voor de rechter

Multinational Philips vindt dat startup Boombrush een kopie heeft gemaakt van zijn elektrische Sonicare-tandenborstel.

Philips en het Nederlandse tandenborstelmerk Boombrush staan deze week voor de rechter. De multinational vindt dat de startup een kopie heeft gemaakt van zijn elektrische Sonicare-tandenborstel.

Philips en het in 2019 opgerichte Boombrush liggen al sinds 2020 met elkaar in de clinch. Advocaten van Philips wezen de startup er toen op dat de borstel van Boombrush op 12 punten identiek is aan die van Philips. Ze eisten dat Boombrush de borstel per direct van de markt haalde.

Volgens Boombrush is er geen sprake van een nagemaakte borstel. Het gaat volgens de startup om een eigen ontwerp dat op diverse punten duidelijk afwijkt. Zo heeft het een ronde vorm en staan er 5 icoontjes op het handvat.

'Philips wil ons kapotmaken'
Managing director Steven Koopmans van Boombrush zegt tegen RetailTrends dat Philips nooit pogingen heeft gedaan om er in onderling overleg uit te komen. Volgens hem is Philips er vanaf het begin op uit ‘om ons kapot te maken’. “Boombrush kan zich niet vinden in de aanklacht, en weet derhalve ook niet wat ze kan doen om Philips tevreden te stellen.”

Een Philips-woordvoerder verwijst naar een eerdere verklaring waarin het bedrijf zegt dat het sinds 2020 meerdere keren met Boombrush over de gelijkenissen heeft gesproken. “Om zo gezamenlijk tot een oplossing te komen. Dat is niet gelukt.” Daarom heeft Philips het bedrijf een jaar geleden gedagvaard. De rechter in Den Haag buigt zich deze vrijdag over de kwestie.

Koopmans betreurt het dat het zover heeft moeten komen. Hij ziet de rechtszaak desondanks ‘met volste vertrouwen tegemoet’. Datzelfde geldt overigens voor Philips.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!