‘Wij zijn FoodFirst Health, een onafhankelijke zorgaanbieder’, zo staat het op de website. De ambitie van deze ‘zorgaanbieder’ is duidelijk. Als je diabetes 2 hebt zal de huisarts of zorgverzekeraar VGZ je doorverwijzen naar dit netwerk. Na verwijzing door de huisarts biedt het programma een ‘uitgebreide’ app die ‘inzichten’ geeft en waarin je contact kunt leggen met de behandelaar. Wat heeft dit met retail te maken? Nou eigenlijk alles. FoodFirst is niet onafhankelijk maar in eigendom van Albert Heijn en Etos.
Allereerst de feiten. Volgens het diabetesfonds krijgen van de huidige Nederlanders 1 op 3 in de toekomst diabetes type 2. In totaal hebben 1,2 miljoen mensen diabetes, dus 1 op de 14. Van hen heeft 90 procent diabetes type 2. Er zijn naar schatting tussen de 1,3 en 1,5 miljoen mensen die prediabetes hebben, een voorfase van diabetes type 2. In marketingtermen: AH en Etos boren aldus een potentiële miljoenenmarkt aan via de huisarts.
Hoe onafhankelijk?
Wat is de onafhankelijkheid van FoodFirst Health waard? AH schrijft op de website van FoodFirst Health: ‘De...
‘Wij zijn FoodFirst Health, een onafhankelijke zorgaanbieder’, zo staat het op de website. De ambitie van deze ‘zorgaanbieder’ is duidelijk. Als je diabetes 2 hebt zal de huisarts of zorgverzekeraar VGZ je doorverwijzen naar dit netwerk. Na verwijzing door de huisarts biedt het programma een ‘uitgebreide’ app die ‘inzichten’ geeft en waarin je contact kunt leggen met de behandelaar. Wat heeft dit met retail te maken? Nou eigenlijk alles. FoodFirst is niet onafhankelijk maar in eigendom van Albert Heijn en Etos.
Allereerst de feiten. Volgens het diabetesfonds krijgen van de huidige Nederlanders 1 op 3 in de toekomst diabetes type 2. In totaal hebben 1,2 miljoen mensen diabetes, dus 1 op de 14. Van hen heeft 90 procent diabetes type 2. Er zijn naar schatting tussen de 1,3 en 1,5 miljoen mensen die prediabetes hebben, een voorfase van diabetes type 2. In marketingtermen: AH en Etos boren aldus een potentiële miljoenenmarkt aan via de huisarts.
Hoe onafhankelijk?
Wat is de onafhankelijkheid van FoodFirst Health waard? AH schrijft op de website van FoodFirst Health: ‘De zorgorganisatie opereert zelfstandig en onafhankelijk van Albert Heijn en voldoet aan alle eisen van de wet- en regelgeving. Albert Heijn support deze organisatie in haar ambitie om mensen met een chronische aandoening succesvol te behandelen in het bestendig onder controle krijgen (en waar mogelijk omkeren) van hun chronische aandoening.’ Deze netjes op afstand gezette entiteit verwijst echter wel door naar de afhankelijke want door AH bestierde commerciële Mijn Leefstijl app, waar eerlijk is eerlijk, open en bloot het AH-logo op staat.
Zo’n column als deze is niet makkelijk te schrijven. Je kunt de cynische benadering nemen. Over de rug van de huisarts en een door AH en Etos zelf opgericht ‘onafhankelijk’ instituut wordt een miljoenendoelgroep doorverwezen naar de fuik van de AH-app. Die patiënten (in spe) moeten daar hun gegevens achterlaten. En wat een klantenbinding: de huisarts - een instituut met gezag - verwijst door naar een kruidenier die nog tegelijkertijd op te veel meters veel te suikerrijke zuivel, koekjes en frisdrank verkoopt. AH verdient daarmee aan het creëren van een probleem waar het daarna verdient door een oplossing aan te bieden. Zo’n huisarts kan ook doorverwijzen naar de app van het Voedingscentrum, om maar eens een dwarsstraat te noemen.
Maar nu met de bril van de retailer op. Marktleider AH bindt samen met Etos op een slimme en subtiele manier huisartsen en zorgverzekeraar VGZ aan zijn commerciële ecosysteem, gebouwd rondom de app Mijn Leefstijl. Het heeft daarvoor een slimme want ‘onafhankelijk’ tussenstation in het leven geroepen: FoodFirst Health. Hoe dichter op de klant kun je zitten? Hoe goed past dit wel niet in de missie van AH: ‘beter eten’?
Zeg het maar
De huisarts of VGZ die je doorsluist naar een supermarktketen die tot voor kort de grootste sigarettenverkoper van Nederland was tot de overheid ingreep en nog steeds de grootste verkoper van suikervolle producten in het landschap is? Of een keten, een tanker AH, die subtiel bijstuurt en zijn commerciële kracht inzet om preventie te bevorderen. Is AH Dr. Jeckyll of Mr. Hyde? Geef het antwoord maar.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;