Het Italiaanse schoenenmerk Geox zag vorig jaar de omzet met 7,8 procent teruglopen tot 664 miljoen euro. De verkopen daalden het sterkst in multibrandwinkels en in vestigingen die door franchisers worden gerund.
Geox leed een verlies van 17,3 miljoen euro, waar een jaar eerder nog een tekort van 6,5 miljoen euro werd genoteerd. Zonder aftrek van onder meer belastingen en rente was er wel een positief resultaat: de brutobedrijfswinst (ebitda) kwam op 63,2 miljoen euro uit.
Geox zag in alle regio's de verkopen afnemen, het sterkst buiten Europa en Noord-Amerika. Het merk verwacht dat de omzet komend jaar licht zal dalen. Om het tij te keren wil Geox met steun van lokale partners onder meer de kwaliteit van het wholesale-netwerk opkrikken.
Het in 1995 opgerichte merk heeft 616 winkels, waarvan 240 eigen vestigingen. Een jaar eerder waren dat er nog 655. Er kwamen 37 nieuwe winkels bij, maar er gingen er 76 dicht.
Reacties 0