Sportmerk Puma schrapt wereldwijd 500 banen en waarschuwt voor onzekerheid op de Amerikaanse markt. Dat meldt Reuters.
Volgens ceo Arne Freundt houden Amerikaanse consumenten momenteel de hand op de knip. "Februari was slecht. Maart is iets beter begonnen", zei hij tijdens een persconferentie. Puma voelt de druk van grote concurrenten zoals Adidas en Nike, terwijl het zich ook moet wapenen tegen snelgroeiende merken als On Running en Hoka.
Om de kosten te drukken, sluit Puma enkele verlieslijdende winkels en snijdt het in personeelskosten. Daarnaast vraagt het bedrijf leveranciers om de productie te verplaatsen van China naar andere landen zoals Indonesië. Zo'n 10 procent van de schoenimport naar de VS komt op dit moment uit China, een daling ten opzichte van 30 procent in het verleden.
Puma voorspelt voor het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging met een laag enkelcijferig percentage. Voor het hele jaar verwacht het bedrijf een omzetgroei tussen de 4 en 6 procent, minder dan verwacht. In 2024 groeide de omzet met 4,4 procent naar 8,82 miljard euro.
Puma hoopt verder te profiteren van de populariteit van retro-sneakers. Het bedrijf wil in 2025 4 tot 6 miljoen paren van de opnieuw gelanceerde race-geïnspireerde 'Speedcat'-sneaker verkopen, maar volgens topman Freundt blijft de verwachte stijging in verkopen vooralsnog uit.
Reacties 0