'Bol niet langer sterkste retailmerk van Nederland'
Gepubliceerd op 17 maart 2025 om 15:06
Kruidvat stoot Bol van de troon als het sterkste winkelmerk van ons land. Dat blijkt uit de 11e editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat is verschenen bij RetailTrends.
Bol voerde de ranglijst van het Retail Merkenonderzoek sinds de lancering in 2015 aan. De bekendheid van het onlinewarenhuis daalde echter direct toen Bol in 2023 de toevoeging ‘.com’ uit zijn naam schrapte. "Dat zorgt een jaar later nog voor evenveel verwarring bij de consument", zegt onderzoeker Hendrik Beerda tegen RetailTrends.
Kruidvat groeit het afgelopen jaar juist flink in merkkracht en komt als sterkste retailmerk uit de bus. Het Retail Merkenonderzoek meet de merkkracht op de pijlers bekendheid, waardering en binding.
"Merkkracht is een belangrijke indicator voor een hogere merkwaarde en omzetpotentieel", aldus Beerda. "Interessant om te zien is dat Kruidvat jarenlang heeft geïnvesteerd in een imago als prijsvechter. Dat lijkt zich nu ook echt uit te betalen."
Zowel Kruidvat als Bol staat in de top 10 van merken waarvan de meeste groei te verwachten valt. Ook Temu en Shein behoren tot de sterkste verwachte stijgers. De lage prijzen en aantrekkelijke aanbiedingen zorgen voor een ‘zeer positieve vibe’ rond beide merken. “De negatieve publiciteit die de merken krijgen, schuiven veel consumenten moeiteloos aan de kant.”
Lees hier verder voor de volledige top 100 en meer duiding over het Retail Merkenonderzoek.