'Nederlandse consument loopt voor in AI-shopping'
Gepubliceerd op 1 april 2025 om 07:54
Bijna de helft van de Nederlandse consumenten gebruikt AI om producten te vinden. Nederlandse consumenten lopen daarmee voor op omringende landen, blijkt uit het meest recente Connected shopper report van Salesforce. Aan het onderzoek werkten 500 Nederlandse consumenten en 100 Nederlandse retailers mee.
Waar in ons land 48 procent van de respondenten producten zoekt middels AI, geldt dat voor 30 procent van de Duitse consumenten. Onder consumenten uit het Verenigd Koninkrijk (25 procent) en onder Franse shoppers (22 procent) is dat percentage nog lager.
Vrijwel alle ondervraagde Nederlandse retailers geven aan meer te investeren in AI (84 procent). Daarnaast zegt 89 procent dat tools als AI-agents binnen een jaar essentieel zijn om te blijven concurreren. Bijna driekwart (73 procent) van de Nederlandse shoppers heeft interesse in AI-agents om de winkelervaring te verbeteren.
“De hulp van AI-agents wordt een integraal onderdeel van de winkelervaring”, stelt Jeroen Heijmans, hoofd enterprise bij Salesforce in Nederland. “Veel retailers experimenteren hier al mee en we verwachten dat het tot veel innovaties zal leiden de komende jaren.”
MediaMarkt, Intergamma en Plein.nl vertelden onlangs hoe ze hun webshop voorbereiden op de consument die via AI-agents shopt. Geen van de bedrijven noemt de traffic vanuit AI-platformen significant. Toch blijken ze waakzaam. “Opkomende technologieën zijn enorme stuiterballen.”