Als je werkt in retail denk je bij acties vaak aan kortingen of leuke marketinge-mails waarin je meer vertelt over nieuwe producten of lanceringen. Toch zijn kerstpakketten ook in de wereld van retail belangrijk om klantenbinding en loyaliteit te creëren. Dat kun je op twee manieren doen: door kerstpakketten te bieden aan consumenten of door je zakelijke relaties te ondersteunen. Hieronder lees je hoe dit bijdraagt aan loyaliteit, maar ook waar je op moet letten als je een kerstpakket aanbiedt.
Een kerstpakket voor B2C
Als eigenaar van een winkel werk je veel met gewone consumenten. Je bent daardoor dus een bedrijf (business) dat verkoopt aan consumenten. Dat is B2C in plaats van B2B. Bij kerstpakketten denk je vaak aan relatiegeschenken (B2B) of een geschenk van een werkgever aan een werknemer.
Toch kun je in de retail je consumenten wel verblijden of aan je binden met een leuk kerstpakket. Zo zou je kunnen kiezen om je klanten een kerstpakket te laten winnen met een spannende actie in de winkel. Als klanten een leuk geschenk kunnen winnen, zullen ze zich meer betrokken voelen bij jouw winkel en het kan zelfs nieuwe klanten aantrekken.
Zo zou er mond-tot-mondreclame kunnen zijn over je leuke kerstactie of voelen klanten die vaak bij je winkelen zich meer betrokken bij je zaak. Je toont met andere woorden aan dat je meer bent dan een plek om spullen te kopen.
Een kerstpakket voor je zakenrelaties
Hoewel je klantenkring in de retail vooral zal bestaan uit consumenten, heb je natuurlijk ook flink wat zakelijke klanten. Je kunt zelfs hen verblijden met een kerstpakket. Bij relatiegeschenken zijn de fiscale regels ook duidelijker en kun je het bedrag van je aankoop vaak aftrekken van de belasting. Vraag je accountant om hier goed naar te kijken, zodat je optimaal gebruikmaakt van belastingvoordeel.
Door je zakelijke relaties een kerstpakket te geven laat je zien dat ze belangrijk voor je zijn. Je leveranciers of misschien die zzp’er die je inhuurde voor de versiering van je winkel of een verbouwing, zal blij opkijken van het relatiegeschenk.
Het zal daardoor makkelijker worden weer gebruik te maken van hun diensten in de toekomst en wie weet doen ze een goed woordje voor jou in hun netwerk, waardoor je weer nieuwe zakelijke klanten aan je kunt binden of zelfs consumenten.
Wat is een geschikt kerstpakket in de retail?
Het bepalen van een passend kerstpakket in de retail is moeilijker dan het lijkt. Natuurlijk zou je een kerstpakket kunnen kiezen dat past bij jouw winkel, maar toch is dat niet altijd de beste keuze. Zo zou je ook als eigenaar van een kledingzaak een kerstpakket kunnen kiezen met bijvoorbeeld snacks en een goede fles wijn, zodat je klanten niet het gevoel krijgen dat je jouw producten aan hen opdringt.
Een goed gekozen kerstpakket kan je merk versterken. Kies geschenken die passen bij de waarden van je bedrijf, zoals duurzame producten voor een milieubewuste winkel of luxe items voor een exclusieve zaak. Dit laat zien waar je voor staat en spreekt klanten aan die zich daarin herkennen. Zo voelen ze zich niet alleen op de korte termijn gewaardeerd, maar ook meer verbonden met je winkel en merk.
Hoe een kerstpakket bijdraagt aan klantbinding en loyaliteit
Gepubliceerd op 3 april 2025 om 14:07
Reacties 0