Praxis stopt definitief met de papieren folder en zet vol in op digitale communicatie. De doe-het-zelf-keten wil met deze stap naar eigen zeggen inspelen op de groeiende digitalisering en streeft naar een efficiëntere en duurzamere aanpak.
Volgens Praxis is uit onderzoek gebleken dat de papieren folder steeds minder effectief was, terwijl de kosten stegen. Het bedrijf wil het budget dat vrijkomt door het stoppen met de papieren folder inzetten voor gerichtere online aanbiedingen en advies op maat. Op die manier moet het aanbod beter aansluiten op de interesses en behoeften van klanten. Daarnaast biedt digitale communicatie volgens de retailer meer flexibiliteit: zo kan het bedrijf sneller inspelen op actualiteit, seizoensveranderingen en klantgedrag en content eenvoudig aanpassen of uitbreiden.
"Door groots in te zetten op digitaal, kunnen we klanten nog beter bedienen met de nieuwste technologieën en tegelijkertijd bijdragen aan een beter milieu", zegt Miranda Smit, Marketing Directeur van Praxis. Afgelopen week won Praxis nog de Beste Folder Award 2025 voor de online folder in de categorie Bouwmarkt, Tuin & Dier.
Ook Lidl maakte deze week bekend volledig te stoppen met de huis-aan-huis verspreiding van papieren folders in België. Daarmee bespaart de retailer jaarlijks 1.000 ton papier. Klanten kunnen de folder nog wel in de winkel inzien of digitaal via de Lidl Plus-app.
Carrefour maakte eind maart al een einde aan de huis-aan-huis verspreiding van papieren folders in Frankrijk.
16 apr, 15:03