Column: Hoe merken laveren tussen loyaliteit en controle

Column: Hoe merken laveren tussen loyaliteit en controle

‘Een dieptepunt in mijn carrière’ noemt de Heineken-advocaat het kort geding met Jumbo. De supermarktketen en het biermerk troffen elkaar vorige week in de rechtbank in Den Bosch. De inzet: de te betalen inkoopprijzen. 


Het is het zoveelste voorbeeld van een supermarktketen en een merkfabrikant die de prijsonderhandelingen met het mes tussen de tanden uitvechten. Ingewikkelde thematiek, omdat beide partijen elkaar uiteindelijk gewoon keihard nodig hebben. Hoe hard kun je het dan spelen?


Stapelgek van Apple

Als premium reseller van Apple weet Amac-oprichter Ed Bindels alles van het mijnenveld tussen retailer en fabrikant. Amac groeide in 20 jaar tijd uit tot dé Apple-aanbieder in Nederland, met 47 winkels, een webshop en een dienst voor zakelijke klanten en het onderwijs. 


De formule dankt zijn bestaan en succes dan aan het Amerikaanse lovebrand, Bindels wordt bij vlagen ook stapelgek van het concern uit Cupertino....

‘Een dieptepunt in mijn carrière’ noemt de Heineken-advocaat het kort geding met Jumbo. De supermarktketen en het biermerk troffen elkaar vorige week in de rechtbank in Den Bosch. De inzet: de te betalen inkoopprijzen. 


Het is het zoveelste voorbeeld van een supermarktketen en een merkfabrikant die de prijsonderhandelingen met het mes tussen de tanden uitvechten. Ingewikkelde thematiek, omdat beide partijen elkaar uiteindelijk gewoon keihard nodig hebben. Hoe hard kun je het dan spelen?


Stapelgek van Apple

Als premium reseller van Apple weet Amac-oprichter Ed Bindels alles van het mijnenveld tussen retailer en fabrikant. Amac groeide in 20 jaar tijd uit tot dé Apple-aanbieder in Nederland, met 47 winkels, een webshop en een dienst voor zakelijke klanten en het onderwijs. 


De formule dankt zijn bestaan en succes dan aan het Amerikaanse lovebrand, Bindels wordt bij vlagen ook stapelgek van het concern uit Cupertino. Apple houdt de touwtjes strak in handen - van waar de Amac-winkels komen en voor welk budget, tot welk model iPhone waar in de winkel ligt. Amac kan hier en daar wat tegensputteren, Bindels weet: “Je trekt altijd aan het kortste eind.” 


Waarom dan toch doorgaan? Tja: de omzet is goed. “De ondernemer in mij heeft het er wat moeilijk mee, maar we zijn wel een succesvol bedrijf. Succesvol door Apple.”


Brands in Retail

De intrigerende wereld van retailmerken, van multibrands en monobrands tot de sterkste merken van Nederland en universele drivers van succes, staat centraal tijdens het aanstaande RetailTrends-event Brands in Retail. Zo treedt ceo Sebastiaan de Jong van Douglas Nederland en België hier voor het eerst sinds zijn aanstelling bij de parfumerieketen naar buiten, als hij zijn visie deelt op de kansen én dilemma’s van moderne multibrandretail. 


Een belangrijke voorwaarde voor succes volgens De Jong? Flexibiliteit in de organisatie - om te kunnen reageren op snelle veranderingen in de beautymarkt.     


Naast andere bekende succesfactoren, zoals beschikbaarheid en prijs-kwaliteitverhouding, neemt binnen merkvoorkeuren bovendien het belang van maatschappelijke en politieke standpunten toe. De wereld polariseert snel en steeds meer zaken krijgen een politieke context. Verbind je je wel of niet openlijk aan LGBTQIA+-beleid? Onderhoud je dochterondernemingen in Rusland? Ben je nog wel of niet actief op X, het platform van Trump-bro Musk?


Er is een consumentengroep die het liefst voor aanbieders kiest waarmee men ‘een waardenfit’ ervaart, stelde merkenstrateeg René Repko onlangs al in een analyse. Retailbestuurders moeten beleid en standpunten op het gebied van ESG en DEI (diversity, equity, inclusion) op de managementagenda zetten.  


Bereid je voor op discussie

Transparantie en helderheid over de principes waarbinnen je wilt opereren zijn belangrijke stappen voor een merk dat overeind moet blijven als zo ongeveer alles gevoelig ligt. Bereid je voor op discussies met ngo’s, onderzoekers en actiegroepen die veel publiciteit kunnen genereren en je kunnen verrassen. De tijd van verzuiling is dan voorbij, de publieke opinie kan snel kantelen en consumentenboycots en andere protestacties zijn zó opgetuigd, aldus Repko. Zijn belangrijkste advies: maak je klaar, klanten stemmen met hun voeten.


Portemonnee

Maar eerlijk is eerlijk, de prijs-kwaliteitverhouding blijft meewegen. Uit de Retail Merkenonderzoeken van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt elk jaar dat de spelregels in het Nederlandse winkellandschap heel stabiel zijn. Steevast draait het om het bieden van een goede prijs-kwaliteitverhouding, aantrekkelijke promoties en vriendelijk personeel.


Vanuit dat licht zijn Jumbo en Amac wel weer te begrijpen. Want ondanks alle maatschappelijke en politieke onrust en benodigde veranderingen geldt anno 2025 nog steeds: wie betaalt, die bepaalt. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!