Karwei opende precies 50 jaar geleden zijn eerste winkel. Hoe heeft de doe-het-zelf bouwmarkt zich ontwikkeld in het Nederlandse retaillandschap? Een korte geschiedenis.
Utrecht
Het is 14 mei 1975 als Karwei zijn eerste winkel opent. Dat de vestiging in Utrecht komt, is geen verrassing, gezien de herkomst. Het merk ontleent zijn naam aan de ‘doe-het-zelfvakbeurs’ genaamd Karwei. Die werd ieder jaar, sinds 1967, gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Toen de naam niet beschermd bleek te zijn, zagen de oprichters een mooie kans, omdat de naam onder de doelgroep al een begrip was.
Intergamma
In 1991 verschijnt Intergamma ten tonele. Het moederbedrijf gespecialiseerd in doe-het-zelfretail doet Lanser en Bouwmaat van de hand en koopt Karwei Holland Nationaal bv. op. Het moederbedrijf van Gamma behoudt allebei de formules. Net als Gamma is ook Karwei al sinds oprichting een franchiseformule, waardoor de bedrijven goed bij elkaar passen.
Reorganisatie
De start van het nieuwe millennium verloopt rommelig voor Karwei en zijn moederbedrijf. Het bedrijf verhuist naar Leusden, waar het nog...
Karwei opende precies 50 jaar geleden zijn eerste winkel. Hoe heeft de doe-het-zelf bouwmarkt zich ontwikkeld in het Nederlandse retaillandschap? Een korte geschiedenis.
Utrecht
Het is 14 mei 1975 als Karwei zijn eerste winkel opent. Dat de vestiging in Utrecht komt, is geen verrassing, gezien de herkomst. Het merk ontleent zijn naam aan de ‘doe-het-zelfvakbeurs’ genaamd Karwei. Die werd ieder jaar, sinds 1967, gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Toen de naam niet beschermd bleek te zijn, zagen de oprichters een mooie kans, omdat de naam onder de doelgroep al een begrip was.
Intergamma
In 1991 verschijnt Intergamma ten tonele. Het moederbedrijf gespecialiseerd in doe-het-zelfretail doet Lanser en Bouwmaat van de hand en koopt Karwei Holland Nationaal bv. op. Het moederbedrijf van Gamma behoudt allebei de formules. Net als Gamma is ook Karwei al sinds oprichting een franchiseformule, waardoor de bedrijven goed bij elkaar passen.
Reorganisatie
De start van het nieuwe millennium verloopt rommelig voor Karwei en zijn moederbedrijf. Het bedrijf verhuist naar Leusden, waar het nog altijd zijn hoofdkantoor heeft gevestigd en voert in diezelfde tijd ook een reorganisatie door. Toch blijft Intergamma als geheel marktaandeel winnen. Karwei en Gamma lijken daarmee de weg vooruit te vinden. Met de introductie van de klantenkaart hoopt het bedrijf meer binding te creëren met de consument. Een flinke uitbreiding van het winkelbestand volgt in de periode daarna. Voor Karwei loopt het aantal vestigingen op van 81 in 2000 naar 136 in 2015.
Webshop
In januari 2014 komt Karwei met een webshop. Het online kanaal komt voort uit een samenwerking met PostNL. Op de website zijn in eerste instantie 2.500 producten te vinden. Zusterformule Gamma opende in september al wel een webshop”, aldus Laurens Miedema, toen nog manager crosschannel bij Intergamma, destijds tegen RetailTrends. “Dat proces diende als voorbeeld voor Karwei. Live testen gaat gemakkelijker met 1 formule in plaats van 2”.
One-stop-shop
De nieuwe huisstijl van Karwei wordt in 2017 ingevoerd en langzaam worden alle winkels verbouwd. In 2023 vertelt ceo Joost de Beijer tijdens RetailTrends Live, dat Intergamma, inclusief Karwei dus, zich opnieuw gaat herpositioneren.
Intergamma gaat werken aan een one-stop-shopping-experience. “Als je nu je huis wilt verduurzamen zijn er veel verschillende adressen waar je terecht kunt. Hoe mooi is het als de klant alles op 1 plek kan vinden: advies, inspiratie en producten. Daar willen wij een rol in spelen”, aldus de ceo.
De nieuwe one-stop-shopping-strategie komt bijvoorbeeld terug binnen de categorie raamdecoratie. Zo zijn er productspecialisten beschikbaar die de consument van advies voorzien en worden de assortimenten breder en dieper in zowel de winkel als online.
2025
En dat brengt ons in 2025. Het jaar van het 50-jarig jubileum van de doe-het-zelfbouwmarkt. In februari wordt bekend dat Dennis Besems aan het roer komt van Intergamma Bouwmarkten, waar de bouwmarkten onder vallen die rechtstreeks worden geëxploiteerd door Intergamma in plaats van door franchisenemers. Besems leidde de eigen Intergamma-Gamma’s al, maar doet daar voortaan ook de Intergamma-Karwei’s bij.
Volgens de laatst bekende cijfers (die over 2023) stijgt de omzet van het Intergamma-concern als geheel nog altijd, naar circa 2 miljard euro. Ook qua marktaandeel gaat het de formules voor de wind: Karwei en Gamma krijgen er in Nederland samen 3,4 procent bij.
Karwei is qua winkelbestand nog ongeveer net zo groot als in 2015. Het bedrijf heeft nog steeds rond de 130 vestigingen. Het is daarmee wel 1 van de grote spelers in Nederland van het moment.
Van 1 pand in Utrecht naar een landelijke dekking en een grote speler op de Nederlandse markt. Daarmee lijkt de klus te zijn geklaard, maar de echte doe-het-zelver vindt vanzelf weer een nieuwe uitdaging voor de komende 50 jaar.
Ceo van Intergamma vertelde in 2023 tijdens RetailTrends Live hoe Gamma en Karwei een 'one-stop-shop' moeten worden. Die presentatie is hier terug te kijken.