Startup van de maand Wmnsuit vult het gat in de markt voor het damespak

Startup van de maand Wmnsuit vult het gat in de markt voor het damespak

Strafrechtjurist Fleur Huijs had genoeg van de zweterige polyester exemplaren van Zara en Mango, en richtte samen met compagnon Michelle Haagmans het vrouwenpakkenmerk Wmnsuit op. Daarmee wil het duo in de toekomst ook in Parijs en New York aan de weg te timmeren. "Dat zijn natuurlijk grote dromen, maar ook in het buitenland ligt de focus vooral op het mannenpak."


Fleur, hoe kwam je op het idee voor Wmnsuit?

"Ik sta vaak op het podium als presentatrice en dagvoorzitter, en draag dan graag een gekleurd pak. Vrouwen uit het publiek vroegen me na afloop regelmatig waar het vandaan kwam. Dan moest ik met enig schaamrood toegeven: Zara of Mango. Van een afstandje leuk, maar na 2 keer dragen zat het niet meer goed en het zweterige polyester hielp ook niet.


Tijdens mijn zoektocht naar een goed pak struinde ik steeds de hele stad af en kwam dan in een winkel 1 pak tegen. Dat vond ik best gek. Een man kan naar Suitsupply gaan of Oger, waar rekken vol hangen met allerlei pakken in allerlei maten. Voor vrouwen is zoiets er helemaal niet, terwijl ze steeds vaker een pak dragen. Toen dacht ik: dan start ik het zelf."


Dat lijkt me...

Strafrechtjurist Fleur Huijs had genoeg van de zweterige polyester exemplaren van Zara en Mango, en richtte samen met compagnon Michelle Haagmans het vrouwenpakkenmerk Wmnsuit op. Daarmee wil het duo in de toekomst ook in Parijs en New York aan de weg te timmeren. "Dat zijn natuurlijk grote dromen, maar ook in het buitenland ligt de focus vooral op het mannenpak."


Fleur, hoe kwam je op het idee voor Wmnsuit?

"Ik sta vaak op het podium als presentatrice en dagvoorzitter, en draag dan graag een gekleurd pak. Vrouwen uit het publiek vroegen me na afloop regelmatig waar het vandaan kwam. Dan moest ik met enig schaamrood toegeven: Zara of Mango. Van een afstandje leuk, maar na 2 keer dragen zat het niet meer goed en het zweterige polyester hielp ook niet.


Tijdens mijn zoektocht naar een goed pak struinde ik steeds de hele stad af en kwam dan in een winkel 1 pak tegen. Dat vond ik best gek. Een man kan naar Suitsupply gaan of Oger, waar rekken vol hangen met allerlei pakken in allerlei maten. Voor vrouwen is zoiets er helemaal niet, terwijl ze steeds vaker een pak dragen. Toen dacht ik: dan start ik het zelf."


Dat lijkt me best lastig zonder achtergrond in de mode. Hoe is het gelukt om van een idee tot een product te komen? 

"Mijn compagnon Michelle Haagmans en ik hebben allebei een achtergrond als strafrechtjurist. Juist dat maakt ons sterk: we benaderen alles vanuit het perspectief van de consument. Het product moet niet alleen van topkwaliteit, maar ook draagbaar zijn.


Dat is natuurlijk niet van de ene op de andere dag gelukt. Achter de schermen zijn we 2,5 jaar bezig geweest. We moesten een goede producent vinden, ontwerpen ontwikkelen en de juiste stoffen selecteren. Maar de luxere stofhuizen zetten niet zomaar voor iedereen de deur open, want die werken met bekende namen. Dan kon ik moeilijk als Nederlands meisje aankomen met "hoi, ik heb ook een idee". Dat vergde goed pitchen.


We hebben het met verschillende producenten geprobeerd, maar we vonden de kwaliteit steeds niet goed genoeg. We wilden ook niet in China produceren, onder slechte arbeidsomstandigheden, waarbij alles met het vliegtuig 6 keer op en neer moet. We hadden maar 1 kans om op de markt te komen en we wilden echt voor de volle 100 procent achter het product staan.


Onze huidige producent zei eerlijk dat ze eigenlijk niet met zulke kleine partijen samenwerkten, maar toch mochten we langskomen. Ze waren onder de indruk van al ons voorwerk en hoe goed ons plan in elkaar zat. Toen zijn ze met ons in zee gegaan."

Tekst loopt door onder het beeld.

wmnsuit


Wat was uiteindelijk de grootste uitdaging?

"In het begin de financiering. Het was natuurlijk een behoorlijke investering, want we wilden met een zo groot mogelijk aanbod komen. Uiteindelijk hebben we een lening afgesloten. Het klinkt misschien gek, maar dat vond ik niet eng. Dat komt omdat we echt in Wmnsuit geloven, dus we zorgen er wel voor dat het linksom of rechtsom lukt. Ook de juiste producent vinden was lastig. Waar we die hebben gevonden, maken we in verband met eventuele concurrentie niet bekend."


Wat is jullie unique selling point? 

"Ten eerste: we werken met 100 procent Italiaanse wol, dus echt hoogwaardige stoffen. Voor mannen is dat de standaard, maar gek genoeg leeft nog steeds het idee dat vrouwen vooral fast fashion kopen en een item dus maar 1 of 2 seizoenen hoeft mee te gaan.


Verder focussen we ons alleen op pakken, die je kunt mixen en matchen. We hebben meerdere modellen blazers en meerdere modellen broeken die je los van elkaar kunt kopen. Vrouwenlichamen verschillen nu eenmaal van elkaar en we willen iedere vrouw goed kunnen bedienen. We bieden de modellen ook in meerdere kleuren aan, want niets is zo frustrerend als een perfect model vinden dat er maar in 1 kleur is.


We produceren trouwens alleen wat besteld wordt. Dat betekent dat er een levertijd van ongeveer 6 weken op zit. Dat vinden klanten niet erg. Als ze eenmaal het perfecte pak gevonden hebben, zijn ze ook bereid om daar 6 weken op te wachten."


Wat is jullie doelgroep en hoe bereiken jullie die? 

"We grappen altijd dat het dames van de Zuidas zijn, maar natuurlijk is onze doelgroep breder. We richten ons met name op de werkende vrouw. Onder onze klanten zitten veel advocaten en vrouwen uit de bancaire sector, maar we hebben bijvoorbeeld ook een pak verkocht aan een dame die ziek was geweest en weer wilde stralen tijdens een feestje.


We verkopen via onze website, maar vooral via pop-ups, omdat je een pak het liefst past en verschillende modellen probeert. Eerder stonden we in het WTC op de Zuidas en in Den Bosch. Die pop-ups liepen ontzettend goed en dat bevestigt voor ons dat er in de markt echt behoefte is aan ons aanbod. Op dit moment kijken we naar pop-uplocaties in Den Haag, Breda en Groningen."

Tekst loopt door onder het beeld.

wmnsuit2


Staan er ook fysieke winkels op de planning?

"We willen ons gaan vestigen in Den Bosch en zijn al op zoek naar een geschikt pand. We komen er allebei vandaan en willen zelf in het begin veel in de winkel staan, om onze klanten en het product nog beter te leren kennen. Verder hebben we in onze pop-ups al veel dames uit België en het zuiden van het land gehad en Den Bosch ligt dan heel centraal. Bovendien is het een luxere winkelstad dan bijvoorbeeld Amsterdam.


We zouden wel meer winkels willen openen, maar met zo’n concept moet je uiteindelijk niet meer dan 3 winkels in Nederland hebben. Amsterdam of Den Haag zou dan interessant zijn, maar Maastricht ook. Zo neem je meteen een stuk België mee."


Waar willen jullie over 5 jaar staan?

"We denken aan internationaal uitbreiden, naar Parijs of New York. Dat zijn natuurlijk grote dromen, maar ook in het buitenland ligt de focus vooral op het mannenpak. Ik zeg niet dat er voor vrouwen geen goede pakken zijn. Maar er is niet 1 naam of 1 merk dat zich puur en alleen focust op het damespak, zoals dat voor heren wel het geval is. In New York heeft Suitsupply ook voet aan de grond gekregen, dus ik zou niet weten waarom het ons niet zou lukken."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!