Bugaboo neemt meerderheidsbelang in Joolz
Gepubliceerd op 28 mei 2025 om 09:31
Bugaboo heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse kinderwagenmerk Joolz. Daarmee hopen beide merken hun internationale groei te versnellen.
De 2 bedrijven blijven als afzonderlijke merken bestaan, maar gaan achter de schermen nauwer samenwerken op het gebied van productontwikkeling, innovatie en distributie. Daarmee willen ze beter inspelen op kansen in markten als Europa, Amerika, Azië en het Midden-Oosten.
Bugaboo-ceo Adriaan Thierry noemt de overname een logische stap in de groeistrategie. “De wereldwijde markt voor kinderwagens is sterk gefragmenteerd en er liggen kansen voor kwaliteitsbedrijven. Samen kunnen we sneller en beter innoveren en bieden we onze klanten via zowel bestaande als nieuwe distributiekanalen een nog breder aanbod van kinderwagens.”
Ook Joolz-topman Richard den Hollander ziet voordelen. “Bugaboo is de sterkst denkbare strategische partner die bereid en in staat is om slim en gezond in ons merk te investeren.”
Thierry blijft ceo van de Bugaboo Group en krijgt de algehele leiding. Den Hollander wordt adjunct-ceo en richt zich op integratie en verdere groei. De transactie is nog onder voorbehoud van advies van de ondernemingsraad en goedkeuring van toezichthouders. Verdere financiële details zijn niet bekendgemaakt.
Bugaboo werd in 1996 opgericht door zwagers Max Barenbrug en Eduard Zanen. Vanaf 1999 verkochten ze hun eerste kinderwagens. Vorig jaar werd het kinderwagenmerk overgenomen door Mubadala Capital, een investeringsmaatschappij uit Abu Dhabi. Joolz werd in 2004 opgericht door Emile Kuenen, die nog steeds grootaandeelhouder is.