Bugaboo wordt overgenomen door Mubadala Capital, een investeringsmaatschappij uit Abu Dhabi. Daarmee is het de tweede buitenlandse eigenaar van het bedrijf. Hoe werd het oer-Hollandse Bugaboo een internationaal bedrijf en wat brengt de nieuwe eigenaar? RetailTrends sprak erover met ceo Adriaan Thierry.
Oprichting
Bugaboo is in 1999 opgericht door Max Barenbrug en zijn zwager Eduard Zanen. De kinderwagen werd al in 1994 door Barenbrug als afstudeerproject aan de Design Academy Eindhoven ontwikkeld. Na wat gesleutel aan het ontwerp werd in 1999 Bugaboo opgericht en kwam de ‘Bugaboo Classic’ op de markt. Al in 2001 kwam de opvolger ‘Bugaboo Frog’. Het was dit model dat het bedrijf zijn internationale doorbraak opleverde. Miranda Hobbes, hoofdpersoon in de televisieserie Sex and the City, liep met de kinderwagen door het beeld. Wat volgde was een ware run op het product, de SUV onder de kinderwagens; eerst in de Verenigde Staten, daarna wereldwijd. Bugaboo had zijn kickstart te pakken.
Bugaboo wordt overgenomen door Mubadala Capital, een investeringsmaatschappij uit Abu Dhabi. Daarmee is het de tweede buitenlandse eigenaar van het bedrijf. Hoe werd het oer-Hollandse Bugaboo een internationaal bedrijf en wat brengt de nieuwe eigenaar? RetailTrends sprak erover met ceo Adriaan Thierry.
Oprichting
Bugaboo is in 1999 opgericht door Max Barenbrug en zijn zwager Eduard Zanen. De kinderwagen werd al in 1994 door Barenbrug als afstudeerproject aan de Design Academy Eindhoven ontwikkeld. Na wat gesleutel aan het ontwerp werd in 1999 Bugaboo opgericht en kwam de ‘Bugaboo Classic’ op de markt. Al in 2001 kwam de opvolger ‘Bugaboo Frog’. Het was dit model dat het bedrijf zijn internationale doorbraak opleverde. Miranda Hobbes, hoofdpersoon in de televisieserie Sex and the City, liep met de kinderwagen door het beeld. Wat volgde was een ware run op het product, de SUV onder de kinderwagens; eerst in de Verenigde Staten, daarna wereldwijd. Bugaboo had zijn kickstart te pakken.
Break-up en overname
Hoewel het bedrijf goed liep, waren de oprichters Barenbrug en Zanen het niet eens over de te varen koers. Zanen wilde het bedrijf verkopen en spande in 2017 zelfs een rechtszaak aan om dit te waarborgen. Barenbrug wilde niets van de verkoop weten en lag dwars. Uiteindelijk kocht Bain Capital het bedrijf voor ongeveer 300 miljoen euro. Daarmee kwam het kinderwagenmerk voor het eerst in buitenlandse handen. Met de overname vertrok Zanen. Barenbrug bleef actief als designer. Hij overleed in september 2023 op 58-jarige leeftijd.
Onder Bain Capital zette het bedrijf zijn groei door. Nieuwe modellen werden geïntroduceerd. De Bugaboo Butterfly uit 2022 was 1 van die successen: het is op dit moment, naar eigen zeggen, de best verkopende kinderwagen ter wereld. Dat Bain Capital deels afscheid zou nemen was geen verrassing (het bedrijf houdt een minderheidsbelang). Ceo Adriaan Thierry van Bugaboo tegen RetailTrends: “De investeringscyclus van het bedrijf was aan zijn einde gekomen. Dan gaan ze verder kijken.”
Meer groei
En zo komt het bedrijf in de zomer van 2024 in handen van Mubadala Capital. Uiteraard moeten alle instanties de overname nog goedkeuren, maar de bedrijven verwachten dat dit soepel zal verlopen. Daarbij vermeldt Thierry ook gelijk dat er weinig verandert: “We gaan op dezelfde voet verder, het hoofdkantoor blijft ook gewoon in Amsterdam. Daar zijn geen plannen voor. We trekken genoeg talent aan en hebben dus geen enkele reden om hier weg te gaan. De nieuwe investeerder biedt vooral nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden.”
Het gaat volgens de ceo om organische groei in bestaande markten en het ontdekken van nieuwe markten tegelijkertijd. “In Europa zijn we al sterk en ook in Azië staan we er goed voor, maar daar zie ik nog wel kansen. In China, Zuidoost-Azië en Japan is nog veel te winnen. Het is een markt die zich goed ontwikkelt”, schetst de ceo. “In Amerika hebben we nog veel te winnen, daar zijn we op dit moment geen marktleider. Dus dit is een goed moment om te investeren. Tot slot willen we nog naar Zuid-Amerika. Onze nieuwe eigenaar heeft daar connecties, terwijl wij daar nog niets hebben. Dit is wel een goeie kans om daar voet aan de grond te krijgen.”
Nederland
In Nederland zijn er geen grote wijzigingen te verwachten. Bugaboo is sterk vertegenwoordigd in de thuismarkt. Het heeft ruim 100 verkooppunten en een eigen webshop. “Een eigen fysieke winkel is hier niet nodig, want we hebben hele goede partners en een goed lopende onlinewinkel. Dus Nederland staat niet bovenaan het lijstje om een winkel te openen, maar als de kans zich voordoet, zullen we het uiteraard niet laten.”
Dat het merk niet inzet op een groter winkelbestand is op zichzelf niet zo gek. Ondanks dat het actief is in meer dan 59 landen, is er maar 1 fysieke winkel, in Berlijn. “Dat is een mooie toevoeging”, zo schetst Thierry. Wel heeft het bedrijf nog 2475 andere verkooppunten.
En het aanbod dan? Is dat nog iets wat Bugaboo, het merk bekend van de kinderwagens, wil verbreden. “Ja”, zo luidt het antwoord. “We willen graag extra categorieën toevoegen aan het aanbod. We zien kansen in producten die dicht bij onze huidige staan.” Als voorbeeld noemt Thierry de investering in een merk van draagzakken en een productontwerp van campingbedjes. “We willen ook overnames doen, klein en groot. En natuurlijk hebben we eigen innovaties in de pijplijn. Het is in vrijwel alles doorzetten wat we de afgelopen jaren hebben gedaan.”