Elke retailer staat vroeg of laat voor lastige keuzes. Ook Wiebe Willig, ceo van kaasmaker Henri Willig Groep, kent van die hoofdpijnkwesties. Tijdens het RetailTrends-event Brands in Retail in Leusden gunde hij zijn gehoor naar eigen zeggen ‘een kijkje onder de motorkap’ en deelde 4 van zijn dilemma’s.
1. Kaascadeauwinkel of kaasspeciaalzaak?
Wat moet Cheese & More by Henri Willig eigenlijk zijn? Een cadeauwinkel voor de consument die op reis is en iets lekkers meeneemt voor de thuisblijvers? In Amsterdam heeft het bedrijf tenslotte niet toevallig 13 winkels.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Of is het beter om een kaasspeciaalzaak te zijn, die zich juist op de lokale consument richt? “Die willen we ook graag aan ons binden en enthousiast maken voor ons merk, onze producten en onze winkels. Dat is nogal een vraag, dus daar zijn we mee aan het stoeien.”
2. Folklore of...
Elke retailer staat vroeg of laat voor lastige keuzes. Ook Wiebe Willig, ceo van kaasmaker Henri Willig Groep, kent van die hoofdpijnkwesties. Tijdens het RetailTrends-event Brands in Retail in Leusden gunde hij zijn gehoor naar eigen zeggen ‘een kijkje onder de motorkap’ en deelde 4 van zijn dilemma’s.
1. Kaascadeauwinkel of kaasspeciaalzaak?
Wat moet Cheese & More by Henri Willig eigenlijk zijn? Een cadeauwinkel voor de consument die op reis is en iets lekkers meeneemt voor de thuisblijvers? In Amsterdam heeft het bedrijf tenslotte niet toevallig 13 winkels.
Tekst loopt door onder de afbeelding 
Of is het beter om een kaasspeciaalzaak te zijn, die zich juist op de lokale consument richt? “Die willen we ook graag aan ons binden en enthousiast maken voor ons merk, onze producten en onze winkels. Dat is nogal een vraag, dus daar zijn we mee aan het stoeien.”
2. Folklore of modern?
Moet de uitstraling van het merk traditioneel en folkloristisch blijven, of moderner en internationaler worden? “Folklore hoort volgens veel mensen wel bij het ambachtelijke en Hollandse karakter van ons merk. Vooral toeristen vinden dat leuk. Maar past het heel erg bij ons of niet? We willen ook lokale consumenten aan ons binden en die vinden de uitstraling van ons merk misschien te toeristisch. Dat is voor ons nog even zoeken."
Tekst loopt door onder de afbeelding

3. Cheese & More by Henri Willig of gewoon Henri Willig?
Wiebe Willig wil met Henri Willig bouwen aan een wereldmerk. “Maar we hebben ook de naam Cheese & More by Henri Willig, dus hoe gaan we daarmee om? Moeten we niet volledig overstappen naar alleen Henri Willig? Langzamerhand denken we steeds meer dat het gewoon het Henri Willig-merk wordt. We kunnen onze energie wel over 2 merken verdelen, maar dan houden we voor allebei minder energie over. Als we ons uitsluitend op de naam Henri Willig richten, hebben we meer kans om het merk groot te maken.”
4. Het vertrouwde logo behouden of een update geven?
De meneer op het logo kijkt wel een klein beetje serieus, vindt Willig. “Moet het wat vrolijker worden? Gaan we dat logo nou nooit veranderen? Moeten we vasthouden aan wat we hebben, of is het tijd voor een opfrisbeurt?”
Wat hem tegenhoudt? “Als je iets wilt opbouwen, is het belangrijk om consistent te blijven. Vernieuwing kan ten koste gaan van de herkenbaarheid. We zijn er nog niet helemaal uit.”
Waar Willig niet over twijfelt, is de ambitie om wereldwijd een premiummerk in kaas neer te zetten. Die vindt hij zelf wel gewaagd, maar zeker niet onmogelijk. “Als je bedenkt dat we 50 jaar geleden begonnen met 30 koeien en kijkt waar we nu staan, dan denk ik dat we in de komende 50 jaar nog heel veel kunnen bereiken", zegt hij.
Zo wil hij in eerste instantie internationaal verder opschalen met nieuwe winkels. “We zijn inmiddels actief in 3 landen, maar daar komen er in de toekomst zeker meer bij. Daarnaast zetten we in op verkoop via wholesalekanalen, onze eigen online distributie én op het versterken van onze merkzichtbaarheid via social media.”
