JDE Peet's, moederbedrijf van onder andere Douwe Egberts en Pickwick, gaat zijn prijzen opnieuw verhogen. Dat blijkt uit interne documenten in handen van het FD. Daarmee lijkt er een nieuwe strijd te ontstaan tussen de supermarkten en hun koffieleverancier.
Koffie kan in de winkel wel 15 tot 25 procent duurder worden. Volgens de supermarkten lopen de onderhandelingen stroef en dat is niet voor het eerst dit jaar. In maart waren de koffie- en theeschappen bij onder andere Albert Heijn, Jumbo en Picnic leeg.
"Ik dacht dat we de strijdbijl begraven hadden", zegt Michiel Muller, ceo van Picnic tegen de krant. Aart van Haren, directeur van Plus, voegt daaraan toe dat de situatie gelijk is aan afgelopen voorjaar: "Ook nu verwacht ik niet dat we hier soepel uitkomen. Ze kunnen dit ook doen, want consumenten stappen wel over naar huismerk, maar niet in de mate die JDE Peet's pijn doet."
JDE Peet's stelt dat het bedrijf door mislukte oogsten en stijgende kosten niet anders kan dan opnieuw de prijzen verhogen. Met de nieuwe verhoging zou de prijs voor filterkoffie in totaal 43 procent stijgen. Voor koffiebonen is dat zelfs 64 procent.
Reacties 0