Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Nike, Morrisons en Ralph Lauren.
Nike
Nike biedt in zijn tijdelijke flagshipstore aan Oxford Circus in Londen een nieuwe service: Nike Sport Research Lab (NSRL) Form. Klanten kunnen tijdens het winkelbezoek een korte hardloopanalyse laten uitvoeren. Ze lopen enkele minuten op een loopband, terwijl camera’s hun beweging vastleggen zonder dat er sensoren nodig zijn. De technologie meet onder meer de voetafwikkeling en houding en zet dit om in een persoonlijk bewegingsprofiel. Klanten krijgen direct tips om hun looptechniek te verbeteren. De winkel in Londen is 1 van de eerste wereldwijd die de service aanbiedt.
Morrisons
De Britse supermarktketen Morrisons gaat begin 2026 in een winkel slimme winkelwagens introduceren, ontwikkeld in samenwerking met Instacart. Het gaat om de zogeheten Caper Carts, die zijn voorzien van AI-technologie, interactieve schermen en ingebouwde...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Nike, Morrisons en Ralph Lauren.
Nike
Nike biedt in zijn tijdelijke flagshipstore aan Oxford Circus in Londen een nieuwe service: Nike Sport Research Lab (NSRL) Form. Klanten kunnen tijdens het winkelbezoek een korte hardloopanalyse laten uitvoeren. Ze lopen enkele minuten op een loopband, terwijl camera’s hun beweging vastleggen zonder dat er sensoren nodig zijn. De technologie meet onder meer de voetafwikkeling en houding en zet dit om in een persoonlijk bewegingsprofiel. Klanten krijgen direct tips om hun looptechniek te verbeteren. De winkel in Londen is 1 van de eerste wereldwijd die de service aanbiedt.
Morrisons
De Britse supermarktketen Morrisons gaat begin 2026 in een winkel slimme winkelwagens introduceren, ontwikkeld in samenwerking met Instacart. Het gaat om de zogeheten Caper Carts, die zijn voorzien van AI-technologie, interactieve schermen en ingebouwde weegschalen. Met de winkelwagens kunnen klanten producten direct in de kar scannen en wegen. Het systeem herkent artikelen automatisch, houdt het totaalbedrag bij en maakt een snelle checkout mogelijk. Bij de zelfscan-kassa hoeven klanten alleen nog de barcode op het scherm van de kar te scannen. De slimme karren zijn gekoppeld aan het loyaliteitsprogramma van de supermarktketen, waardoor persoonlijke kortingen direct zichtbaar worden. Het project is de eerste samenwerking van Instacart met een Britse retailer. Bij succes wordt de technologie mogelijk uitgerold naar meer Morrisons-vestigingen.
Ralph Lauren
Niet alleen fashionspelers uit het middensegment zoals Zalando en Asos werken met AI-gestuurde shoppingassistenten, ook luxemerken stappen in. Zo lanceerde Ralph Lauren Ask Ralph, een digitale assistent in de Ralph Lauren-app die klanten helpt met stijltips en productinspiratie. Gebruikers kunnen de assistent vragen stellen zoals 'Wat kan ik dragen naar een concert?' of 'Hoe style ik een marineblauw colbert voor heren?' en krijgen direct suggesties. Met vervolgvragen kunnen ze de aanbevelingen verder verfijnen. Ask Ralph is ontwikkeld in samenwerking met Microsoft. Voorlopig geeft de tool alleen aanbevelingen uit het Polo Ralph Lauren-assortiment, maar het is de bedoeling om later meer Ralph Lauren-merken toe te voegen. De komende tijd wil het merk extra functies toevoegen en de aanbevelingen nog persoonlijker maken.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.