'Hackers stelen gegevens van 430.000 Harrods-klanten'
Gepubliceerd op 29 september 2025 om 10:44
Bij een cyberaanval op het Londense warenhuis Harrods zijn klantgegevens van circa 430.000 klantendossiers buitgemaakt. Dat melden diverse Britse media.
Volgens Harrods gaat het om gegevens die zijn opgeslagen bij een externe dienstverlener. Omwille van een 'lopend strafrechtelijk onderzoek' maakt Harrods niet bekend om welke dienstverlener het gaat.
De gestolen data betreft basisinformatie, waaronder namen en contactgegevens, en in sommige gevallen gegevens over marketingvoorkeuren, loyaliteitskaarten en co-branded kaarten van Harrods. Wachtwoorden en betaalgegevens zouden niet zijn ontvreemd.
Volgens het bedrijf is die informatie 'waarschijnlijk niet accuraat te interpreteren door een onbevoegde derde partij'. Harrods benadrukt dat de eigen systemen niet zijn gecompromitteerd.
Na de cyberaanval, die afgelopen vrijdag plaatsvond, hebben hackers contact opgenomen met het warenhuis. Harrods zegt niet in te gaan op hun eisen. Wat de hackers precies aan het warenhuis hebben gecommuniceerd, wil het bedrijf niet toelichten.
Het is de tweede keer dit jaar dat Harrods te maken krijgt met cybercriminaliteit. In mei werd al een poging tot hacken van de eigen systemen onderschept.
Harrods is niet de enige retailer die doelwit is van hackers. Eerder dit jaar kreeg Marks & Spencer te maken met een grootschalige cyberaanval. Co-op, met duizenden buurtwinkels in het Verenigd Koninkrijk, schakelde na een hack enkele interne systemen uit.
In april maakte Ahold Delhaize bekend dat bij een aanval op de Amerikaanse tak van het bedrijf mogelijk ook persoonsgegevens van medewerkers van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall zijn buitgemaakt. Ook de Franse supermarktketen Carrefour kampte eerder met een datalek bij zijn Belgische telecomdienst, Carrefour Mobile.