Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: DoorDash, Target en Sephora.
DoorDash
Het Amerikaanse bezorgplatform DoorDash heeft zijn eerste commerciële autonome bezorgrobot geïntroduceerd: Dot. De robot kan zich zelfstandig verplaatsen over fietspaden, wegen en trottoirs en is speciaal ontwikkeld voor lokale leveringen. Dot is zo’n 10 keer kleiner dan een auto, kan tot 32 km per uur rijden en is ontwikkeld voor korte, snelle buurtleveringen. Dankzij het volledig elektrische ontwerp draagt het voertuig bij aan minder uitstoot. De introductie begint met een proefprogramma in Tempe en Mesa, Arizona. Daarmee zet DoorDash de eerste stap in de commerciële uitrol in de regio Phoenix, met plannen om later naar meer markten uit te breiden.
Target
Target introduceert een toegankelijke self-checkout, die ook geschikt is voor blinden en slechtzienden. De zelfscan, volgens...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: DoorDash, Target en Sephora.
DoorDash
Het Amerikaanse bezorgplatform DoorDash heeft zijn eerste commerciële autonome bezorgrobot geïntroduceerd: Dot. De robot kan zich zelfstandig verplaatsen over fietspaden, wegen en trottoirs en is speciaal ontwikkeld voor lokale leveringen. Dot is zo’n 10 keer kleiner dan een auto, kan tot 32 km per uur rijden en is ontwikkeld voor korte, snelle buurtleveringen. Dankzij het volledig elektrische ontwerp draagt het voertuig bij aan minder uitstoot. De introductie begint met een proefprogramma in Tempe en Mesa, Arizona. Daarmee zet DoorDash de eerste stap in de commerciële uitrol in de regio Phoenix, met plannen om later naar meer markten uit te breiden.
Target
Target introduceert een toegankelijke self-checkout, die ook geschikt is voor blinden en slechtzienden. De zelfscan, volgens het bedrijf een primeur in de Amerikaanse retail, is ontwikkeld in samenwerking met de National Federation of the Blind. De self-checkoutstations krijgen onder meer braille en knoppen met hoog contrast, een koptelefoonaansluiting met volumeregeling, fysieke navigatieknoppen en een speciaal tastbaar bedieningspaneel. Klanten kunnen alle scherm- en betaalinstructies via audio volgen, zodat ze zelfstandig kunnen afrekenen. Ook mensen met motorische beperkingen profiteren van de innovatie. De uitrol begint tijdens dit feestdagenseizoen en loopt door tot begin volgend jaar.
Sephora
Sephora heeft My Sephora Storefront gelanceerd, een creator-gedreven affiliateplatform waarmee influencers digitale, aanpasbare etalages kunnen bouwen en hun productaanbevelingen via social media met hun volgers kunnen delen middels klikbare links. De etalages zijn geïntegreerd in de website en app van Sephora, zodat shoppers direct binnen het Sephora-ecosysteem kunnen kopen. Het platform is bovendien volledig geïntegreerd met Sephora’s data-analyse en prestatie-inzichten, zodat creators hun succes kunnen volgen en meten. Deelnemende creators krijgen ook toegang tot Sephora’s Beauty Insider Loyalty-programma, het volledige assortiment merken en nieuwe productlanceringen, en commissiekansen het hele jaar door. Met deze stap wil Sephora de voordelen van affiliate marketing benutten zonder tussenkomst van externe platforms. Het aanmeldproces voor creators is nu live. De digitale etalages zijn naar verwachting vanaf oktober beschikbaar.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.