'Discountsupermarkten blijven domineren, Aldi groeit het hardst'

'Discountsupermarkten blijven domineren, Aldi groeit het hardst'

Het servicesupermarktkanaal levert opnieuw marktaandeel in, blijkt uit de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor over het derde kwartaal van 2025.

Discounters blijven de Nederlandse supermarkbranche domineren, maar hun voorsprong neemt af. Dat blijkt uit de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor over het derde kwartaal van 2025.

Het servicesupermarktkanaal levert opnieuw marktaandeel in, terwijl onlinespelers (index 108) en harddiscounters (index 104) terrein winnen.

Aldi blijft in het derde kwartaal de sterkste groeier in de supermarktbranche. De keten zag zijn marktaandeel stijgen met een index van 114 ten opzichte van vorig jaar, gedreven door meer klanten (+5 procent) en een hogere besteding per transactie (+9 procent). Wel neemt de groeisnelheid iets af ten opzichte van het tweede kwartaal.

Lidl zag zijn marktaandeel echter licht dalen (index 99). Dit kwam vooral door een lagere gemiddelde besteding per klant (-1,3 procent). Ook Dirk verliest terrein (index 98), doordat zowel het aantal klanten als de bestedingen achterblijven bij de marktgroei.

Nettorama groeide sterk (index 139), maar dat is vooral te danken aan de ombouw van voormalige Boni-filialen. Het klantenbestand steeg met 51 procent, maar de gemiddelde transactiewaarde daalde met 6 procent.

Online
Online groeit het hardst (index 108), aangevoerd door Picnic met een marktaandeelindex van 119. De onlinesuper wist 16 procent meer klanten te trekken en profiteert van uitbreiding van zijn bezorggebied.

Plus laat weer voorzichtig herstel zien, met een marktaandeelindex van 105 ten opzichte van het vorige kwartaal. Jumbo leverde opnieuw iets marktaandeel in (index 99), maar de periode van scherpe dalingen, mede door de tabaksban, lijkt achter de rug. 

De Nederlandse supermarktbranche groeide in het derde kwartaal met 4,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Die groei komt vooral door een hogere gemiddelde transactiewaarde, gedreven door aanhoudende inflatie, en doordat consumenten iets vaker boodschappen deden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!