Delhaize krijgt boete voor aanrekenen 'spookproducten'

Delhaize krijgt boete voor aanrekenen 'spookproducten'

De Belgische supermarktketen Delhaize is beboet voor het aanrekenen van producten die klanten helemaal niet hadden gekocht. Oorzaak was een softwareprobleem.

De financiële sanctie wordt opgelegd door de Economische Inspectie, meldt de VRT. Die begon een onderzoek nadat diverse klanten hun verhaal deden in een consumentenprogramma van de publieke omroep. Ze vonden 'spookproducten' op hun kassabonnetje, onder meer van Unox, Dr. Oetker, Zwan en Ecover.

Bij een tiental merkproducten scanden de kassa's niet alleen de streepjescode, maar ook een datamatrix - een vierkantje dat lijkt op een QR-code. Daardoor werd automatisch een willekeurig extra product aangerekend dat klanten niet hadden gekocht. Sinds mei is het probleem verholpen.

Hoe hoog de boete is, willen Delhaize en de inspectie niet zeggen. "Het is een substantieel bedrag", meldt een woordvoerder van de supermarktketen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!